Home Peugeot Peugeot RCZ Sport – 50 heste heftigere end normalen

Peugeot RCZ Sport – 50 heste heftigere end normalen

by Nicolai Klingenberg

Skulle du være være bidt af en gal racerkører, eller er for den sags skyld selv en sådan, så kunne Peugeots sporty udgave af RCZ’eren måske være noget for dig. Forvent bur, gitter og mindre komfort, men også ti håndfulde ekstra hestekræfter. Du får et par billeder, men også en video af vilddyret.

Her har du den så - Peugeot RCZ Sport...

Bilen ER en realitet, og selvom den ikke kommer på gaden, så er den i produktion. Om den kommer til Danmark? Det kunne man jo håbe på. Om jeg kunne tænke mig at prøvekøre den? Altså ja.

Farvesammensætningen gør, at den ikke er lige så smuk, som den vanlige RCZ, hvis du spørger mig - men den er kvikkere.

Bilen har fået gearskiftet integreret i rattet, og dermed er koblingen overflødiggjort, og man skulle sidde surret godt fast i skålstolene, som med garanti kommer med H-seler. Derudover følger der 18 tommer aluminiumsfælge med den franske løve – om det er stort eller almindeligt, ved jeg dog ikke.

Formerne fra "gadeversionen" er i øvrigt ikke fjernet.

Diameteren på udstødningen er også blevet forstørret, så RCZ’eren kan komme af med det, den nu engang skal. Det lyder med garanti mere potent, og det kan også høres indvendigt: Alt støjisolerende materiale er pillet ud, og det har naturligvis også gjort vognen lettere. Når man nu er på banen, så har jeg ladet mig fortælle at dataindsamling er i vigtigt, og derfor er vogntøjet også blevet ekviperet med et særligt data-log system, som afslører førerens kunnen og gøren. Og bilens.

En testkørsel syd for Danmark...

RCZ Sport har fulgt damebladenes januarforsider og har tabt sig imponerende 250 kilo, så vægten nu ligger på stabile 1.070 kilo.

Spoileren er i den grad også blevet voksen...

Maskineriet er udstyret med ventilerede skivebremser på de forreste hjul og almindelige skiver på de bagerste. Fælgene er motenret med slicks, som ikke ville gå i almindelig trafik – i hvert fald i følge færdselsloven.

Læg mærke til www-adressen i baggrunden.

Prisen? 54.900 euro eksklusiv moms. Mig bekendt er der ikke den samme afgift – hvis nogen overhovedet? – på baneracere, men nu er prisen givet videre. Og nu til lidt “strimmel”. Buckle up, Bob!

Se mere fransk sport a la Peugeot på linket her – hvis du altså har lyst.

You may also like

12 comments

Worsøe 15. januar 2012 - 23:10

Der er ikke registreringsafgift på biler som udelukkende skal bruges på en bane, da de jo netop ikke skal indregistreres.

Reply
Anonym 16. januar 2012 - 06:49

Fornemt – så var jeg ikke helt galt på den. Hvad med moms? Det skal der vel på? Tak for feedback!

Reply
Anonym 16. januar 2012 - 06:49

Fornemt – så var jeg ikke helt galt på den. Hvad med moms? Det skal der vel på? Tak for feedback!

Reply
Martin 16. januar 2012 - 22:18

Ak ja Peugeot – bringer mindelser om at runde 220 km/t med mine 210 HK pakket ind 1.600 kg.’s 607’er… Den gamle dame står nu på gaden og afventer afhentning i morgen til Litauen hvorefter den nordjyske bilpusher sagde den bliver sendt til noget som jeg mener lød som kakerlakistan….

Den skal lige have en lille video med på rejsen: http://www.youtube.com/watch?v=b683wJ4FWeg

Reply
Anonym 16. januar 2012 - 23:15

Lyder som gode oplevelser, minder og kilometer. Hvor langt og hvor længe? Og hvad bliver det næste? Tak for fedt link!

Reply
Martin 17. januar 2012 - 09:02

5 år og ca. 75.000 … bedste stunder i den var helt klart nætter på motorveje i Bayern på vej på skiferie. 180 på brede øde veje, i komfortable beige lædersæder, med sovende familie bagi og musik på det sublime anlæg. Bilen klart på hjemmebane og ren lykke. Værste stunder? Oplevelserne af at være lidt for meget på fornavn med værkføreren hos Peugeot Taastrup, og håbløse forsøg på at finde parkering i København til en hel det centimeter over gennemsnittet.

Afløseren er seneste version af denne diskrete klassiker, som mange vil kalde kedelig og anonym, men som rent faktisk kører pænt rapt og er en lydig tjener.

http://www.youtube.com/

Reply
Anonym 17. januar 2012 - 16:16

Fornem historie – og held og lykke i fremtiden. :O)

Reply
Steffen 16. januar 2012 - 22:37

Nu er det jo ikke en bil man “køber”, men en Cup racer, der skal bruges til RCZ cup (ala. Saxo, Clio, Polo cup, porsche challenge etc.).

I følge hjemmesiden så er 1. præmien for, at vinde sæsonen 50000€, hvilket svare til omkostningerne for en sæson.

Så de 54xxx€ er for at deltage, dæk, benz etc. og ikke køb af bil. 😉

Reply
Anonym 16. januar 2012 - 23:17

Jeps – jeg så det også godt. Og tror heller ikke komforten havde været særlig festlig til daglig kørsel, men en prøvetur gad jeg nu godt.

Reply
Steffen 17. januar 2012 - 08:33

Alt efter hvor porøs du er, så vil jeg tro, at larmen er det største problem, da de har fjernet alt isoleringen.

Reply
Anonym 17. januar 2012 - 16:15

Støj kan være godt – til en hvis grænse… ;O)

Reply
Steffen 17. januar 2012 - 22:04

Den grænse når og passere sådan en racer, der er en grund til, at racerkører bruger ørepropper 😉

Hvis du spørger pænt, så kan du vel få lov til, at prøve den på en bane ellers sælger Porsche deres GT3 (RS) med nr. plader, så kan du prøve den type bil på offentlig vej.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk