Home Peugeot Peugeot 308 CC – en cabriolet til alle års- og højtider

Peugeot 308 CC – en cabriolet til alle års- og højtider

written by Nicolai Klingenberg 23. december 2011
Pin It

Indrømmet – det havde været en vanskelig affære at få mokket juletræet i RCZ’eren med mindre, der var tale om en dværggran eller et juletræ i en lerpotte. Den slags gør jeg mig dog ikke i, så folkene hos Peugeot var så venlige at stille et luksuriøst transportmiddel til rådighed, da træet skulle køres hjem. Taget ned og volumen op – jeg byder på fotos, tekst, video og underholdende fraklip.

Pakket og klar!

Jeg har været den heldige indehaver af to biler med nedfældeligt tag. Den ene med manuel kaleche, og den anden med automatisk kaleche. Begge biler var med stof tag og af ældre dato, men ingen af dem havde jeg særlig længe. Dels fordi en stofkalechef af ældre dato ikke egner sig fortringligt til at lukker støjen ude, når man for eksempel kører på motorvejen, og dels fordi pladsen også kunne være lidt trang.

Parkeret nordpå - og klar til pakning. I øvrigt er denne 308 CC ekviperet med Xenonforlygter.

Sagen er en anden med biler, der har fast tag – her har du egentlig en “normal” bil, der vejer lidt ekstra, men som har alle den lukkede bils komfortegenskaber, men også cabrioletens herligheder. En bekendt sagde engang til mig, at det var noget pjat, at folk ikke kørte med taget nede i de kolde måneder – “Det kræver jo bare, at man tager et stort halstørklæde på”, lød det. Og det kan der være noget om – og så alligevel ikke. I 308 CC er der nemlig installeret varmedysser i nakkestøtten, som kan holde dig varm – og måske tørre dit morgenvåde nakkegarn.

En af flere varmekilder - forvent lun luft a la føntørrer lige i nakken. Og med tre blæseniveauer.

Nå – det handler om et juletræ, der skulle hjem. Og hvorfor ikke køre en sådan dekoration hjem med taget nede? Tidligere år har jeg haft træet mokket ind i bagagerum eller på tværs af bagsæderne, men i år skulle det altså være anderledes. Juletræssælgeren var imponeret over både bagsædepassagerer, vogntøj og oppakning, så han tog også et foto, som rumsterer rundt et eller andet sted på Facebook.

Safety first! Bemærk venligst lækkert rødt læder - og armlæn til de små, der flere gange måtte spørger: "Er vi der ikke snart?".

Selvom det er rart med varme i nakken, så skulle temperaturen også op inde i bilen – og det kom den. Hot indikerer plus 28 grader – velnok omkring 30 grader, vil jeg tro. Jeg vil ikke påstå, at du kan køre i bar overkrop, men det var ikke nødvendigt med handsker eller hue, når alle ruder var rullede op. Og havde jeg vippet vindskærmen op bag forsæderne, havde det nok været endnu mere komfortabelt.

Temperaturen på hot, radioen på julefrekvens og varme lige i masken og på fødderne.

Motormæssigt? Faktisk kan du få samme “monster” på 1,6 liter med 200 hestekræfter, som du finder i RCZ’eren. I RCZ når du 100 kilometer i timen på 7,5 sekunder, mens det tager 8,3 sekunder i CC’eren. Det rør nu ikke mig – jeg er nok blevet lidt mere komfortabelt kørende på mine “ældre” dage. Kald mig bare morfar.

Det blev på sin vis en white Christmas...

Træet blev handlet, de små var spændte, og så gik turen hjem. Jeg opsummerer det hele i videoklippet herunder.

Et par dage inden forsøgte jeg mig også med panelplaceret kamera – det gik ikke helt så godt. Men man skal stå ved sine fejl, hvorfor jeg her – helt afsluttende – giver dig et par fraklip.

Du ønsker ens alle tiders Lille Juleaften. Med lidt held kunne den jo gå hen at blive topløs på den ene eller anden måde.

Pin It

You may also like