Home JUKE JUKE by night

JUKE by night

by Nicolai Klingenberg

Jeg endte med at ryge på den. Den nye Nissan JUKE. Nu står jeg så overfor et ”dilemma” – skal jeg vælge komfort eller hestekræfter”¦ Netop nu skal jeg i gang med en prøvetur i en model med en 1,6 liters motor – og 190 hestekræfter.

190 hestekræfter kræver som minimum kørehandsker, hvis du spørger mig...

Det bliver ikke til nogen bilanmeldelse i dette indlæg – det lader jeg motorjournalisterne om. Jeg vil primært give en lille update på nogle af de sager, jeg er blevet klogere på siden sidst. Billederne er taget en halvsen og ganske mørk aften – for stemningens skyld. Der kommer nye billeder senere, når lyset er bedre.

Jeg synes, der er tale om et modigt design - jeg kan lide det, men der er delte meninger. Ordinært kan man i hvert fald ikke kalde det.

Vidste du for eksempel, at de store lygter er inspireret af de moppedrenge, man satte på rallyebilerne i 1960’erne og 1970’erne? Hvis ikke, så gør du det det nu. Med tågelygterne er der faktisk tre ”dæk” med lys og lampetter, som gør den mørkeste vintervej noget mere overskuelig.

Eyes in the night - nu med gammel rallye relation.

Desuden er JUKE’en med den heftige motor blevet udstyret med et sjette gear – min gamle bil havde også seks gear, og det skulle jeg lige vænne mig til, at jeg røg i en ”normal” JUKE med fem gear.

Otte gear - hvis du tæller fri- og bakgear med. PS: R står ikke for "racer"...

I testvognen her er der desuden bobbet op for den røde farve – ude såvel som inde. Ude ville jeg aldrig vælge rød (jeg tror, jeg vælger enten sort, hvid eller brunmetallic), men inde synes jeg effekten er fed – døm selv.

Lidt rødt på sæderne - og en masse rødt på midterkonsollen.

Selvom jeg ikke endnu ikke har kørt land og rige rundt i vognen, så tror jeg, at jeg kommer til at vælge komfort – det vil sige masser af udstyr, men til gengæld automatgear som erstatning for de knapt 200 hestekræfter”¦

Her sker der ting og sager, når du trykker på speederen - du kan se, hvor meget power, du giver motoren. Et alternativ til omdrejningstælleren.

Indlægget er i øvrigt en del af et samarbejde med Nissan, som bakker op om bloggen økonomisk. Så er det på plads.

You may also like

6 comments

Glenn 28. november 2010 - 10:27

Nicolai, jeg må desværre nok tilstå og indrømme at jeg har svært ved at se en Nissan i din “livsstils blog” mest fordi jeg ikke kan sætte en Nissan i samme bås som B&O, Rolex, Cafe Victor, MINI, Louis Vuitton, manchetknapper, Nicolai Klingenberg osv…

Men det er vel alt sammen, kun et spørgsmål om den rigtige pris og tilvænning, ik! 🙂

Men når nu Countryman WRC udgaven “måske” lander til næste år, så kan det jo være du er tilbage på banen…

Hej så længe og ha en go søndag.

Reply
Nicolai Klingenberg 28. november 2010 - 10:46

Hej Glenn!

Tak for kommentaren – nu er JUKE’en faktisk en livsstilsbil, så den betegnelse kan jeg ikke løbe fra. Det er ikke en MINI – jeg er enig. Men det er nyt tiltag fra Nissans side, som jeg ser som et interessant tiltag. Flere og flere er begyndt at producere livsstilsbiler, og der er selvsagt forskel på ordet livsstil – og luksus.

Hverken MINI eller Nissan JUKE hører efter min mening til i luksussegmentet. Som jeg husker det (jeg vil ikke lige hænges op på det), så koster de cirka det samme, og en høj pris er for mit vekommende ikke det, der afgør, om jeg køber en bil eller ej. 🙂

Jeg har nogle sager, som jeg ikke så gerne går på kompromis med – såsom ure. Men hvis du ser på bloggen, så er der både indlæg om en ny “burger joint” og en Krug-Champagnesmagning. Begge dele hører efter min mening under fænomenet livsstils. 😀

Jeg regner hverken med at køre MINI eller JUKE resten af mine dage – jeg har ofte skiftet bil, da jeg elsker at prøve noget nyt – uanset om det er biler, tøjmærker, urmærker (i den finere skala;)) eller restauranter.

Kig endelig forbi igen – og god søndag til dig også!

Reply
Steffen 28. november 2010 - 13:41

Må indrømme den gør ikke det helt store for mig den Nissan, hvis jeg skulle have en Nissan, så blev det en Figaro eller en C10 GT-R coupe

Hvad er det helt præcist betegnelsen livsstilsbil skal dække over?

Reply
Steffen 28. november 2010 - 13:45

Hov glemte helt tillykke med den 😀

Reply
Lefty 30. november 2010 - 10:21

Nicolai,
Must admit that i agree with Glenn and Steffen.
There are several meanings associated with the word ‘Juke’ but it must be be from the word ‘Juke-Box’ if the interior is anything to go by…. 🙂

one motoring commentator wrote:
‘Nissan ambitiously expects to sell 20,000 Jukes in its first full year of production, which will be 2011. And I can see that happening. A plague of Jukes is about to descend on the landscape, devouring young mums and their offspring and raising eyebrows wherever they go. Expect an unfamiliar looking car to start becoming very familiar indeed’

No – Nicolai – admit it – you are getting old ! 🙂

(just joking – if you are happy with the car and its your choice – then its the right choice!)

Reply
Nicolai Klingenberg 30. november 2010 - 15:46

Ha ha! Getting old? Most likely. The three of you are all MINI men – I know. ;O)

And I’m quite sure that I’ll be satisfied with my choice – we’ll see what the future will bring…

Thanks for feedback.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk