Home JUKE På tur i den firehjulede JUKE

På tur i den firehjulede JUKE

by Nicolai Klingenberg

Turen til Molskroen foregik i en den nye Nissan JUKE. Læs herunder, hvordan vogntøjet klarede den tur. Forvent lidt teknik og gadget input, gak og løjer med et kamera – og nogle knapper, der rent faktisk virker.

Foran hjemmet. Næsten...

Med en 1,6 liters motor, rigeligt med ustyr, en fuld tank og et letpakket bagarum gik turen over Sjælland, videre til Fyn og dernæst op gennem Jylland med destinationen Hovedgaden 16 i Ebeltoft plottet ind på navi’en.

På vej til Molskroen.

Molskroen ventede fremme, og turen dertil foregik i Nissans livsstilskaret JUKE. Modellen hedder Acenta, og det betyder ”mellemmodellen” – topmodellen hedder Tekna og fås med190 hestekræfter (og 4×4), mens jeg tog mig til takke med 117.

Bagfra - det ligner ikke noget, jeg har set før, og det faktum giver jeg i dette tilfælde thumbs up.

Jeg har drønet rundt i en del biler gennem tiden – prøvet alt fra Aston Martin DB9 til Ferrari 360 Spider og diverse mikrobiler. Nogle har været inden for rækkevidde rent økonomisk, mens andre har kostet mere end et parcelhus – og ikke noget der kunne købes sådan lige”¦

Spejl, skulder, blink - jeg var ved at overhale. Ellers må man ikke ligge i den venstre vognbane...

Nå – JUKE Acenta blev hentet på Østerbro, og det første, jeg måtte kaste mig over, var Nissan Connect navigations systemet. Primært på grund af muligheden for at integrere min iPod med systemet. Det er ikke noget nyt som sådan, og mange andre bilproducenter tilbyder det samme, men typisk som ekstraudstyr til en formue. Her var det også ekstraudstyr – men til omkring 12.000 kroner. Og i øvrigt standard på Tekna versionen.

Bagerum - med "skjult" rum nedenunder. Du kan faktisk tage bakken (til højre) op og få endnu mere plads.

Det er møgsmart. Du kan tale i telefon via Bluetooth (standard) eller via Nissan Connect alt imens du styrer musikken på din iPod, hører radio eller glor på navigationen. En befrielse at slippe for et traditionelt headset, som jeg normalt får viklet ind i sikkerhedsselen eller rundt om halsen. Og sætter man systemet op via USB-stikket, lader telefonen samtidig op – en fordel, hvis man bruger den forholdsvis batterisultne iPhone 3GS.

Forbind din smartphone her, og der sker ting og sager...

Vælg enten Bluetooth eller Nissan Connect - jeg tog den sidstnævnte, da telefonen samtidig oplades.

Og hvad har vi mere? Et Nissan Dynamic Control System, som styrer bilens forskellige opsætninger udi klima/temperaturer og ”køreegenskaber”. I Musses vogn findes der en såkaldt powerknap, som dog ikke rigtig giver noget ekstra. Derfor gik der mange kilometer, før jeg forsøgte mig med JUKE’ens. Men det virkede. At gå fra ECO til Sport gav en langt kvikkere respons på speeder, og der skal mindre bevægelse i rattet for at styre vognen. Og benzinforbruget stiger selvsagt også.

Side om side - sådan lidt hjemmebikset, men pointen skulle være tydelig i nederste display...

Systemets grafik er ikke det lækreste, jeg har set – men til gengæld virker det. Skifter du fra Climate til D-Mode – eller omvendt – dukker nye tekster op på knapperne, og det er en fed detalje.

Jeg kunne savne et ”rum med låg”, hvor jeg kunne smide diverse sager, men de to kopholdere foran rummer rigeligt. Og tager du bagsædets kopholder med, som du snildt kan nå fra forsædet, er du dækket ind. En plads under ”mediecentret” er tilegnet telefonen, og en gummibelægning sørger for, den ikke rutsjer rundt.

Der vælges på den forkerte måde, for du kan skifte sange på rattet eller ved touch på naviskærmen.

Og så var der lige bakkameraet – fås som ekstraudstyr i Acenta, slet ikke i Visia (den billige model) og som standard i Tekna. Det er en gadget, der kan bruges til at komme sikkert i mål/bås eller til at udspionere bagudrettet – jeg fandt nemlig ud af, at så længe du har tænding på bilen, men uden at motoren kører, så kan du lure bagud, hvis bilen står i bakgear.

En glad blogger set gennem bakkameraet.

Nå, men en konklusion må kort lyde på: Vellykket. Jeg kan lide designet, fordi det skiller sig ud til det positive efter min mening. Og jeg kan lide JUKE’en, fordi der er meget udstyr som standard. Og gode muligheder for at tilkøbe ekstra – uden det koster voldsomt meget. Designet vil ganske givet dele vandene, men det gjorde Moses også for et par årtusinder siden. Hermed giver jeg navnet kvit og frit videre til en model Moses”¦

Et par ordentlige lygter i midten, et par skrå for oven og tågelygter i bunden (standard på Acentra).

Du finder mere info om den firehjulede JUKE her, men er du mere til Facebook, så kig her.

You may also like

14 comments

Anders 25. oktober 2010 - 15:33

Hej Kligenberg

Må jeg være så fræk og spørge: Ville du skrive det, hvis du synes, at bilen var elendig?

Den latente smag af skjult reklame findes over alt på denne blog, selvom du er god til at gøre opmærksom på eventuelle aftaler, hvilket er prisværdigt, men i en artikel som denne tænker man jo sit. For de har vel ikke stille bilen til rådighed uden krav. Det kan så være i kraft af lidt plads på bloggen. Men Nissan ville da nok ikke vil tilfredse, hvis de stillede en bil rådighed og derefter fik en overhaling, høhø, på bloggen….

Mvh Anders

Reply
Nicolai Klingenberg 25. oktober 2010 - 16:13

Hej Anders

Det er fint, du spørger. Du har jo været nysgerrig før. 🙂
Jeg har lånt bilen i en weekend, som det typisk gør sig gældende for “pressen” – og så har jeg skrevet min mening om vognen. Som jeg skriver, så er det muligt, at den deler vandene, og folk må mene, lige hvad de vil.

Havde bilen være ukomfortabel, dødsyg eller lignende, havde jeg skrevet det, men i første omgang havde jeg ikke kastet mig over den, hvis “designet” ikke tiltalte mig. Men det var nu ikke tilfældet.

Sidst, men ikke mindst, overvejer jeg selv at lease en JUKE. 🙂

Reply
Emil 26. oktober 2010 - 09:48

Dybest set.. så kommer man i en sådan situation vel også længst med ærlighed?

Hvis bilen nu dybest set, havde været elendig, så må man vel også gå ud fra at det var nogen andre ord den havde fået med på vejen?

Ellers, ville bloggen tydeligvis fremstå -utroværdig, og ville dermed vel på sigt være uinteressant? – Hvilket igen ville betyde at leverandøren ville have meget lidt ud af en lignende aftale?

Jeg tror altså ikke på at en unødig ‘pleasing’ på nogen måde, kan være holdbar på den lange bane? For nogen parter iøvrigt.

Når det så er sagt, så ser bilen ret interessant ud på udstyrssiden!
Designet? Skal jeg nok lige vende mig til.. – Nogen vil mene, at det man skal vende sig til.. er det, der ikke er godtnok?

Reply
Emil 26. oktober 2010 - 09:48

Ovenstående kommentar om ‘pleasing’ skal iøvrigt ses i en general betragtning, og er ikke anfægtet direkte på dette indlæg!

Reply
Nicolai Klingenberg 26. oktober 2010 - 10:03

Jeg er enig, Emil. At unødig pleasing ikke er til fordel for nogen. Til gengæld kan et indlæg som ovenstående skabe debat – og selvsagt opmærksomhed. Var det mig, der var læser og faldt over noget a la ovenstående, ville jeg ikke gå hovedløst ud og købe noget, jeg havde set på en blog. Jeg ville til gengæld søge flere oplysninger, se sagen i levende live og prøve det element, der havde fanget min interesse.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med slutningen i følgende:
“Designet? Skal jeg nok lige vende mig til.. – Nogen vil mene, at det man skal vende sig til.. er det, der ikke er godtnok?”

Og tak for kommentaren! 🙂

Reply
Emil 26. oktober 2010 - 13:54

Vende skulle selvfølgelig være vænne.. – det er noget med bøjninger.. 🙂

Jeg mener bare at, designet skiller sig meget ud fra mængden. Hvilket i sig selv ikke er en dårlig ting.. tværtimod.
Der er måske bare lidt.. beach buggy over den.. med de ‘hævede lygter’ og runde skærme.

En helt anden bil, i en helt anden genre – Fiat Multipla – har jo eksempelvis allerede flere år på bagen, jeg forundres dog stadig over, at nogen mennesker faktisk smider penge efter det design.

Det man skal vænne sig til, som ikke er godt nok.. det handler vel om at, hvis man ikke er umiddelbart overbevist, så er det bare ikke det rigtige.. Dermed ikke sagt at der ikke har været en helt masse ting, som netop med tiden, er gået hen og blevet ‘accepteret’

Reply
Nicolai Klingenberg 26. oktober 2010 - 13:58

Det er skægt, du skriver beach buggy – det var der en anden til præsentationen, der også sagde. Og jeg kan faktisk også godt se ligheden.

Multipla – den er i den grad også anderledes. Designet tiltaler mig personligt slet ikke på samme måde, men jeg ved, at en del familier sværger til den. Har sågar set den som taxa, da der er noget med et ekstra sæde, som gør det attraktivt for dem, der er fem om at dele en tur. Det er til gengæld smart med den ekstra mulighed – for vognmænd og familier.

Reply
Stefan Haislund Koppetsch 31. oktober 2010 - 19:00

Så havde jeg lige en søndag fri, og uden planer! Så jeg besluttede mig for at tage en tur i en JUKE..:-) Syntes designet er mærkeligt og tiltaler mig kun fordi folk vender sig og efter den og tænker “What”..;-) Men kan derimod kun sige gode ting om komfort og velvære, når du sidder i bilen. Syntes den er fed indvendig, og rimelig kvik! Helt sikkert en mulighed hvis man ikke havde haft 1 datter på 4 og en mere på vej…:-) Sjov bil! Tá ud og prøv den! Prøv at vent med at åbne øjenene til du sidder i bilen, det fik jeg min kone til. Meget sjovt faktisk…

Reply
Nicolai Klingenberg 31. oktober 2010 - 21:18

Lyder som en underholdende tur, Stefan. 🙂 Nu ved jeg ikke al verden om “børnebiler”, men det lader til, der ikke er plads nok til to børn? Er det bagsædet eller bagagepladsen, der “mangler”? Tak for kommentaren!

Reply
Kristian Jørgensen 31. oktober 2010 - 22:59

Cadeaut til Nissan for at gå nye veje rent designmæssigt. Det forholder sig nærmest omvendt med deres Micra, som i nyeste aftapning er blevet godt kedelig at se på.
Jeg kan godt lide biler, der skiller sig ud fra mængden (inklusive BMW’erne fra Chris Bangle-tiden), og det må Juke i den grad siges at gøre.
Jeg får selv lejlighed til at teste den her om små to måneder. Så må vi se, om den også viser sig at se godt ud (og at køre godt) i “virkeligheden” 🙂

Reply
Stefan Haislund Koppetsch 1. november 2010 - 08:14

Mest pga manglende bagageplads! Bagsædet er faktisk ikke så lille som man kunne have frygtet. Kan godt sidde en voksen på bagsædet, og glem ikke den lækre detalje med dørhåndtaget til bagsædet. (Se evt. Andet billede)

Reply
Nicolai Klingenberg 1. november 2010 - 08:53

@Kristian: Jeg måtte lige en tur forbi en søgemaskine, før jeg kunne placere Chris Bangle, men nu er jeg med. 🙂 Fin side du i øvrigt har. Fidusen med at kaste sig over et helt nyt design er i min verden en stor satsning, som jeg i dette tilfælde sætter stor pris på. Jeg tænker “stor satsning”, fordi de fleste har en holdning til det nye – love it or hate it. 🙂
@Stefan: Bageplads og en famile på fire skal jo hænge sammen – om det kan lade sig give sig i en JUKE, ved du bedre end jeg. 🙂 Og ja – hvis det er dørhåndtaget til bagdørene, du tænker på, så er det en fin detalje/designfidus.

Reply
Claes 18. juli 2011 - 21:14

Synes lige jeg ville dele denne morsmme vurdering af Nissan Juke:

http://www.dinepenge.dk/bil/clarkson-naar-designere-kommer-paa-afveje

Reply
Soeren Ignaz 20. oktober 2011 - 08:40

Husk at skrive en 1. års jubilæumsartikel om dig og din Juke. Engang rimede det på puke men idag er det måske mere den svenske kuuuk – hvis du forstår sådan en lille én?

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk