Home JUKE På tur i den firehjulede JUKE

På tur i den firehjulede JUKE

written by Nicolai Klingenberg 25. oktober 2010
Pin It

Turen til Molskroen foregik i en den nye Nissan JUKE. Læs herunder, hvordan vogntøjet klarede den tur. Forvent lidt teknik og gadget input, gak og løjer med et kamera – og nogle knapper, der rent faktisk virker.

Foran hjemmet. Næsten...

Med en 1,6 liters motor, rigeligt med ustyr, en fuld tank og et letpakket bagarum gik turen over Sjælland, videre til Fyn og dernæst op gennem Jylland med destinationen Hovedgaden 16 i Ebeltoft plottet ind på navi’en.

På vej til Molskroen.

Molskroen ventede fremme, og turen dertil foregik i Nissans livsstilskaret JUKE. Modellen hedder Acenta, og det betyder ”mellemmodellen” – topmodellen hedder Tekna og fås med190 hestekræfter (og 4×4), mens jeg tog mig til takke med 117.

Bagfra - det ligner ikke noget, jeg har set før, og det faktum giver jeg i dette tilfælde thumbs up.

Jeg har drønet rundt i en del biler gennem tiden – prøvet alt fra Aston Martin DB9 til Ferrari 360 Spider og diverse mikrobiler. Nogle har været inden for rækkevidde rent økonomisk, mens andre har kostet mere end et parcelhus – og ikke noget der kunne købes sådan lige”¦

Spejl, skulder, blink - jeg var ved at overhale. Ellers må man ikke ligge i den venstre vognbane...

Nå – JUKE Acenta blev hentet på Østerbro, og det første, jeg måtte kaste mig over, var Nissan Connect navigations systemet. Primært på grund af muligheden for at integrere min iPod med systemet. Det er ikke noget nyt som sådan, og mange andre bilproducenter tilbyder det samme, men typisk som ekstraudstyr til en formue. Her var det også ekstraudstyr – men til omkring 12.000 kroner. Og i øvrigt standard på Tekna versionen.

Bagerum - med "skjult" rum nedenunder. Du kan faktisk tage bakken (til højre) op og få endnu mere plads.

Det er møgsmart. Du kan tale i telefon via Bluetooth (standard) eller via Nissan Connect alt imens du styrer musikken på din iPod, hører radio eller glor på navigationen. En befrielse at slippe for et traditionelt headset, som jeg normalt får viklet ind i sikkerhedsselen eller rundt om halsen. Og sætter man systemet op via USB-stikket, lader telefonen samtidig op – en fordel, hvis man bruger den forholdsvis batterisultne iPhone 3GS.

Forbind din smartphone her, og der sker ting og sager...

Vælg enten Bluetooth eller Nissan Connect - jeg tog den sidstnævnte, da telefonen samtidig oplades.

Og hvad har vi mere? Et Nissan Dynamic Control System, som styrer bilens forskellige opsætninger udi klima/temperaturer og ”køreegenskaber”. I Musses vogn findes der en såkaldt powerknap, som dog ikke rigtig giver noget ekstra. Derfor gik der mange kilometer, før jeg forsøgte mig med JUKE’ens. Men det virkede. At gå fra ECO til Sport gav en langt kvikkere respons på speeder, og der skal mindre bevægelse i rattet for at styre vognen. Og benzinforbruget stiger selvsagt også.

Side om side - sådan lidt hjemmebikset, men pointen skulle være tydelig i nederste display...

Systemets grafik er ikke det lækreste, jeg har set – men til gengæld virker det. Skifter du fra Climate til D-Mode – eller omvendt – dukker nye tekster op på knapperne, og det er en fed detalje.

Jeg kunne savne et ”rum med låg”, hvor jeg kunne smide diverse sager, men de to kopholdere foran rummer rigeligt. Og tager du bagsædets kopholder med, som du snildt kan nå fra forsædet, er du dækket ind. En plads under ”mediecentret” er tilegnet telefonen, og en gummibelægning sørger for, den ikke rutsjer rundt.

Der vælges på den forkerte måde, for du kan skifte sange på rattet eller ved touch på naviskærmen.

Og så var der lige bakkameraet – fås som ekstraudstyr i Acenta, slet ikke i Visia (den billige model) og som standard i Tekna. Det er en gadget, der kan bruges til at komme sikkert i mål/bås eller til at udspionere bagudrettet – jeg fandt nemlig ud af, at så længe du har tænding på bilen, men uden at motoren kører, så kan du lure bagud, hvis bilen står i bakgear.

En glad blogger set gennem bakkameraet.

Nå, men en konklusion må kort lyde på: Vellykket. Jeg kan lide designet, fordi det skiller sig ud til det positive efter min mening. Og jeg kan lide JUKE’en, fordi der er meget udstyr som standard. Og gode muligheder for at tilkøbe ekstra – uden det koster voldsomt meget. Designet vil ganske givet dele vandene, men det gjorde Moses også for et par årtusinder siden. Hermed giver jeg navnet kvit og frit videre til en model Moses”¦

Et par ordentlige lygter i midten, et par skrå for oven og tågelygter i bunden (standard på Acentra).

Du finder mere info om den firehjulede JUKE her, men er du mere til Facebook, så kig her.

Pin It

You may also like