Home Gæstebloggere Q&A med manden bag Bulldog GT – en Aston Martin med dansk islæt

Q&A med manden bag Bulldog GT – en Aston Martin med dansk islæt

written by Nicolai Klingenberg 9. november 2011
Pin It

For et par år tilbage var jeg til en julefrokost med tegneglad mand for nu at sige det mildt – manden hedder Jesper Rosetzsky Hermann, og han er en del af virksomheden HBH, som designer biler, du vil give dit venstre ben for (så længe der er automatgear i bilerne). Den dugfriske nyhed Bulldog GT er en ombygget Aston Martin, som virksomheden står bag. Den kan du læse mere om i dag, men du kan også læse Jespers interessante syn på bildesign. Det er interessant – også selvom du ikke er bilnørd.

HBH International og Jesper Rosetzsky Hermanns Aston Martin projekt kan beskrives med et ord: Smukt.

Du er bidt af biler og i særdeleshed bildesign, men hvor stammer interessen fra?
– Min far tog mig med på alverdens klassiske biludstillinger fra jeg var en lille dreng. På den måde havde vi  vores egen lille verden, hvor vi dyrkede vores fælles interesse for klassiske og senere også nye biler. Som så mange andre var jeg som yngre meget bevidst om, hvordan andre mennesker så mig som person. Det projekterede jeg i en hvis forstand hen på min interesse for biler, hvor jeg på det tidspunkt var ekstremt interesseret i, hvordan folk gerne vil opfattes med valget af bil, og hvordan ens valg så i realiteten opfattes af andre. De to ting stemmer nemlig tit og ofte ikke overens. Kombineret med min interesse for at tegne, samt min stigende interesse for bilers konstruktion gjorde, at en fremtid indenfor bilverdenen måske ikke lå så fjern.

Manden i dagens indlæg: Jesper Rosetzsky Hermann

Hvordan kom du i gang med at designe biler?
– Jeg faldt tilfældigvis i snak med en bildesigner, da jeg var i Schweiz for at stå på ski. Efter at have talt med ham var jeg ikke i tvivl; jeg skulle være bildesigner. Derefter brugte jeg to år på at tage matematik på A-niveau, side på mit kollegieværelse og tegne biler og forbedre min portefølje samt arbejde for bilmagasinet som medhjælper og testkører. Jeg var så heldig at blive optaget på Coventry University i første forsøg.

(Geni)streger.

Du er en del af virksomheden HBH – hvad laver I?
– Vi tilbyder kunder designudvikling, strategi og forretningsudvikling, Engineering og konstruktion samt finansiering og investering alt sammen indenfor den automotive sektor. En kunde kan således henvende sig til os for at få designet en bil. En anden kunde kan henvende sig for at starte et helt nyt bilmærke op, hvor alt fra placering i markedet, visuel identitet, design, budgetter samt finde eventuelle investorer til projektet er en del af opgaven. Sidst, men ikke mindst kan vi tilbyde vores kunder at konstruere, crashteste og EU-godkende vores biler samt producere op til 20 biler om året. Vores ingeniør og produktionsmæssige kompetencer sker i Italien hos vores tekniske partner, der har 25 års erfaring indenfor bilindustrien. Med andre ord: En kunde kan købe alle aspekter af bilproduktion hos os.

Navnet er Zenvo - og HBH har haft en stor finger med i spillet...

I har samarbejdet med MINI og Kleemann, men er der noget, der er blevet til mere end et koncept?
– Vi har mange forskellige kunder, som beder os om at deltage i mange forskellige projekter. MINI bad os om at lave et koncept, som skulle tunere verden rundt i forbindelse med MINI’s 50 års jubilæum. Det var et fantastisk projekt, da vi vidste, at det aldrig skulle sættes i produktion, og vi kunne derfor give fuld gas med vilde ideer. Når vi laver arbejde for fx Alfa Romeo, er det en helt anden sag. Der bliver alt lavet med henblik på, at bilerne skal sættes i produktion, og det er derfor en væsentlig mere kontrolleret øvelse. Desværre er det sådan hos alle de store bilproducenter, at designer vi en bil for dem, er der aldrig nogen, der får at vide, at det er os der står bag. Til gengæld gør det modsatte sig gældende, når vi designer biler for de mindre bilproducenter, der meget gerne vil gøre opmærksom på, at de har brugt professionelle bildesignere til netop deres projekt. Dette er blandt andet tilfældet med den danske superbil Zenvo ST1, som vi har designet, og som er i fuld gang med at blive produceret til ventende kunder. Ud over det har vi en masse spændende projekter, som jeg desværre ikke kan løfte sløret for endnu. Så ja, vi masser af projekter, der er sat  i produktion.

MINI projektet...

En stor nyhed er lige på trapperne – kan du fortælle noget mere om den?
– Det er rigtigt. Vi præsenterer i øjeblikket, i små bider, information og tegninger af vores næste superbil. Den er bygget på en Aston Martin Vantage v12, men i modsætning til Vantage, der er front motoriseret, vil vores være en centermotorbil som en rigtig superbil bør være. Historisk har Aston Martin ikke tradition for at lave centermotorbiler til offentlig vej og så alligevel. For i 1979 præsenterede Aston Martin en centermotorbil som koncept ved navn Bulldog, der var et forsøg på at visualisere Aston Martins designlinje for fremtiden. Bulldog faldt slet ikke i offentlighedens smag og blev hurtigt droppet, og siden har Aston Martin ikke forsøgt sig med centermotorbiler til gadebrug. Selv Aston Martins nyeste udgave af en superbil, 177, er forblevet frontmotoriseret. Til Le Mans derimod deltager Aston Martin også med centermotorbiler i LMP1-klassen. Derfor har vi hos HBH besluttet at lave den gade-superbil Aston Martin aldrig selv vil lave, med inspiration taget fra Aston Martins lange historie både med gade- og racerbiler. Det er vigtigt for os hos HBH, at der knytter sig en historie til de biler, vi laver og ikke bare laver en superbil for at lave en superbil. På den måde skaber vi mere værdi om vores projekter og HBH.

HBHs Aston Martin projekt tager sig også godt ud bagfra.

Hvornår har en bil – efter din mening – et godt design?
– Et godt bildesign kan være, når teknik og design er en konsekvens af hinanden og dermed går hånd i hånd. Et godt bildesign kan også være, når der er en rød tråd i designet. Det kan fx være en bestemt form, der går igen overalt på bilen, selv i interiøret, og binder bilens side front og bagende sammen i et naturligt forløb. Sidst og aller vigtigst udfordrer et godt bildesign kundernes perception af, hvad der er flot lige akkurat så meget, at de i begyndelsen ikke er sikre på, om de kan lide bilens udseende eller ej. Et godt eksempel på dette er den gamle BMW 5-serie (E60), der fik en meget blandet modtagelse, da den blev introduceret i 2003. Nu otte år efter og med en ny 5-serie på gaden (F10) er den gamle 5-serie stadigvæk en rigtig flot bil. Som den diametrale modsætning til BMW ‘en præsenterede Audi i 2004 deres dengang nye A6, som fik en stormende modtagelse ved introduktionen, men som allerede to år efter begyndte at se lidt gammel ud.

Konceptbilen BMW i8 - den får du lidt mere om herunder.

Hvilke biler mener du, er de mest gennemførte, når det kommer til design – og hvorfor?
– Historisk set er jeg helt vild med Citroen DS, der blev introduceret i 1955. Alle andre biler lignede på det tidspunkt veteranbiler, men DS var for datiden skelsættende med moderne former og helt nye teknologi i form af blandt andet selvjusterende affjedring og servostyring. Den var så langt foran for sin tid, at Citroen først stoppede produktionen 20 år senere. Også i dag udfordrer Citroen bilindustrien med flot udfordrende design. De har bland andet DS serien, som netop fokuserer på kunden, der nyder at skille sig ud og gerne vil signalere sin bevidsthed om valg af køretøj. Jeg synes også, at BMW virkelig laver interessante ting i øjeblikket. De er i gang med at introducere en helt ny modelgruppe kaldet i-serien. Det er biler, der enten er helt eller delvist eldrevne. Her har BMW’s designere fået lov til at visualisere BMW for fremtiden. Teknologien repræsenterer fremtiden, og det gør designet også. Især i8 konceptbilen, synes jeg, formår at sprænge grænserne for, hvad der designmæssigt kan lade sig gøre med en bil, der skal masseproduceres. Man har fra BMW’s side formået at lave en helt ny måde at tænke bildesign på, uden at man på noget tidspunkt er i tvivl om, at der her er tale om en BMW. At kunne revolutionere et design uden at gøre køb på mærkets visuelle identitet er rigtig svært, men er i mine øjne lykkedes med BMW i8.

Citroen DS anno gamle dage.

Hvordan lyder drømmeopgaven i dine øre?
– Verden står overfor en kæmpe udfordring i forbindelse med, at vi skal gå fra forbrændingsmotorer til alternativ energi. På den korte bane er hybridbiler det mest realistiske alternativ, men på længere sigt skal der findes et holdbart alternativ. Den rette løsning er ikke fundet endnu, og de økonomiske interesser er så store, at beslutningsprocessen er kringlet og trækker i langdrag. Så drømmeopgaven må være at få lov til at være med til at skabe fremtidens køretøj.

Det begyndte med en drøm og tegninger - og endte med smukke realiteter.

Hvad skal enhver mand vide om bildesign?
– At en flot bil alene ikke skaber en mand”¦

Læs mere om HBH og Jespers projekter på HBH Internationals hjemmeside her.

Pin It

You may also like

  • Spændende indlæg (især set fra mit førersæde), Nicolai. Og mange sympatiske udsagn fra den gode Hermann – jeg kan især godt lide, at HBH “ikke bare laver en superbil for at lave en superbil”. Efterhånden er jeg nemlig ved at være træt af trofæ-biler, der bare spiller tal ud mod hinanden. Jeg forestrækker idé og passion.

    Men kan den køre, Bulldog GT? Før kan den ikke kaldes superbil.

    Det kunne originalen, Bulldog fra 1979 , his man lige skal have frisket historien op…), og den havde også både idé og passion. I det hele taget var den bare mere – hrrm – interessant end denne nye er, synes jeg.

    Så vidt jeg kan se kan den intet, som Astons almindelige GT-biler ikke kan. Så jeg forstår ikke helt pointen, og opfatter det egentligt som om, at HBH alligevel har lavet præcis det, som de ikke ville – “bare en superbil”.