Home Peugeot Peugeot 508 RXH – på hjul i Provence

Peugeot 508 RXH – på hjul i Provence

written by Nicolai Klingenberg 6. marts 2012
Pin It

Turen gik til Provence, hvor en vogn ventede. Der var tale om den snarligt leveringsklare Peugeot 508 RXH – en hybrid, der er sin helt egen. Ikke blot på grund af hybrid stemplet, men også på grund af både udstyr og udseende. Men lad os komme direkte til pressemødet, hvor sløret blev løftet for 508 RXH.

Hold på (hybrid)hat og briller - tag med til testkørsel i Provence.

Før vi kommer på hjul, bliver vi præsenteret for fakta og nye tendenser – for eksempel fortælles det, at 508 RXH hører til i Peugeots up-market segment, som der satses gevaldigt på. Segmentet rummer pt. vogne som CC og RCZ, og i 2011 steg salget i dette segment med 40 % til 340.000 solgte biler sammenlignet med 2010. Så vidt, så godt.

Stilhed i City - ved lave hastigheder, kører du primært med el-motor. Foto: Peugeot

Peugeot 508 RXH er ikke bare en 508’er med hybridbetegnelse – udover den elektriske motor, der yder 37 hk på baghjulene, så er bilen sin egen. Det vil sige ny front, mere luksuriøst interiør og en højere frihøjde. Bilen er nemlig en allroad, men det vender jeg tilbage til senere – til gengæld kan jeg afsløre, at føreren kan vælge mellem fire indstillinger til kørselen: Auto, sport, ZEV (zero emission) og 4WD.

En elegant og efter min mening sporty gump. Foto: Peugeot

Nok om facts og procenter – vi skal på hjul, og udenfor hotellet har forårssolen og de tocifrede plusgrader meldt deres ankomst. På parkeringspladsen holder talrige 508 RXH’ere på rad og række og viser det nye “smil” i form af fronten, der blandt andet byder på nye lygter, der minder om et angreb med et sæt løvekløer. De ikke-indfarvede kofangere og en forholdsvis høj frihøjde (undervognen er hævet 50 mm) understreger, at der er tale om en allroad, og selvom min co-driver og jeg ikke skal køre den hvide variant, som tiltaler mig mest, ryger vi i den “brune”, som ret beset hedder Brun Calern. Denne chokorelaterede kulør er i øvrigt unik for 508 RXH.

Morgenstund med line up.

Og der har du den nye front.

Ind og på plads – nøglefri tænding, imponerende lyshav fra det enorme panoramaglastag, tonede sideruder, høj kvalitet på konsollen (og lækkert design i øvrigt) samt head up display er nogle af de elementer, der rammer lige i luksusgenet. Og apropos konsol, så læg venligst mærke til den lille fikse gearvælger.

Futuristisk konsol.

Vi ruller ud af parkeringspladsen på listesko – det er Auto-indstillingen, der optimerer kørslen bedst muligt, og ved lav hastighed, er det el-motoren, der gør alt arbejdet. Det er dog en begrænset rækkevidde, du kan tilbagelægge med ren el – en håndfuld kilometer er afstanden. Til gengæld udleder du ikke skidt i hovedet på gående og cyklister, når du bevæger dig rundt i byen, og du vil aldrig løbe tør for strøm.

Omdrejningstælleren er erstattet af et "powermeter", der indikerer, hvor mange procent du bruger af den tilgængelige kapacitet. Du kan desuden lige ane head-up displayet bag rattet.

Når den famøse el-motor samspiller med dieselmotoren, opnår du en brændstofbesparelse på op til 35 % sammenlignet med samme dieselmotor uden el-assistance. I automode viser det sig, at vi kommer ud af lyskrydsene – ikke som de første og ej heller som de sidste. Til gengæld ser det helt anderledes ud, når “modeknappen” drejes til sport – 508 RXH reagerer langt hurtigere ved pedaltryk, og accelerationen er langt mere “sporty”.

"Was passiert?" En tilsyneladende forundret tysk motorjournalist overhales i sport mode.

Vi kører af motorvejen og ind i mærkbart mere charmerende områder. Vi triller gennem en lille by i automode, og når hastigheden daler, bliver bilen miljøvenlig og støjsvag. Ud af byen og ud på landevejene, hvor pre-foråret venter på at trække det lysegrønne outfit frem fra gemmerne – her går det, som det skal. Vi flyder af sted, men ikke med sofablødhed. Vi kører støjsvagt, men bilen gynger ikke, som jeg husker franske biler gjorde det for længe siden.

Provencialsk landevejsidyl. På displayet i bilen vises diverse informationer om opladning af el-motor og kørselsøkonomi.

Tid til pitstop. En lille lokal café byder på kaffe, læskedrikke og lokale specialiteter, og da vi stiger ud af bilen, bliver det muligt at granske det ydre, som blandt andet byder på 18 tommer fælge, spoiler og detaljer i børste krom.

Pitstop i Provence.

Herunder håndholdt dogmevideo med en kvik visning af 508 RXH.

Næste del af ruten byder på lidt mere kuperet terræn, og selvom det ikke indbyder til decideret valg af 4WD (endnu), så skal der ikke sejtrækkes for at klatre op. Men netop muligheden for 4WD skyldes elmotoren, som går direkte på baghjulene, mens dieselmotoren trækker mere traditionelt på forhjulene. Et særligt “by Wire” system koordinerer de to maskinerier, da de ikke har en mekanisk forbindelse. Ganske sikkert et kompliceret system, men det fungerer.

Pause - i øvrigt med støjende hund bag stakittet.

Efter at have lært bilen at kende, bliver der tændt for radioen, der er forbundet med JBL-højtalere. Et plus, da disse ganske enkelt er mere velspillende end en standardhøjtaler, men det egentlig også en del af essensen af 508 RXH: Den er sin egen. Du køber den ikke bare for at få en el-motor og delvist pudset øko-glorie, men også fordi vognen er sin egen. Den har elementer, som den vanlige 508’er ikke har, udstyrsniveauet er et andet, og det samme er looket.

Panorama for alle pengene - og trættes du at kig til himlen, drejer du blot på en knap, og så dækkes glasset indvendigt. Foto: Peugeot

Som det blev nævnt i videoen, så bliver hybrider pt. ikke forfordelt, når der skal kigges på afgifter – nogle steder i udlandet vil en RXH koste omkring 15.000 mere end en 508’er, men herhjemme skal vi lægge cirka 100.000 kroner til den mest kostelige 508’er, så prisen ender i omegnen af 600.000 kroner.

Vi sætter os på plads i bilen igen og ruller videre mod næste stop – et vinslot, der byder på frokost og en demonstration af 4WD. Introfotoet til denne skrivelse viser, at det ikke er tom snak, når man postulerer, at bilen kan et og andet med stigninger og stejle nedkørsler, og en prøvetur som medpassager på en mini-rute fik mig til at hænge i selen mod forruden, da turen gik ned at rutens højeste bakke. Afstanden mellem kofanger og underlag var ganske få centimeter, og nedkørslen ville ikke have været en mulighed, hvis RXH’eren ikke var hævet de fem føromtalte centimeter.

En mild offroad-kørsel...

Turen er ved at være forbi – frokosten er nydt, bilen er prøvekørt og tommelen vender opad. Det er selvsagt svært ikke at blive begejstret ved en spritny bil, men ville det være en bil, jeg ville købe? Ikke som det ser ud nu – og det hænger sammen med kørsels- og pladsbehovet. Jeg har ikke brug for en stor bil, og jeg kører ikke voldsomt langt på årsbasis. Havde jeg talrige børn og var bilferier med disse en årligt tilbagevendende begivenhed, så ville det begynde at give mening. Det hele ville endda blive ekstra interessant, hvis hybridfænomenet blev tilgodeset, når afgiften skulle fastlægges. Til gengæld vil jeg gerne konkludere, at ønsket om at placere bilen i et top-segment er lykkedes. Ingen andre nævnt eller glemt. Eller testet for den sags skyld.

Skulle jeg vælge en farve, ville det blive hvid. Foto: Peugeot

508 RXH er klar til levering i dette forår – hold øje med Peugeots hjemmeside for flere informationer.

Flere billeder fra turen findes her.

Pin It

Related Articles

  • Den taler lidt til mig, gør den. Men jeg kunne godt undvære frihøjden og de der off-road skærme. Og ret beset skal man have behov ud over det sædvanlige for ikke at kunne nøjes med en almindelig 2-liters diesel, der koster en hund eller to mindre.

  • Anonym

    Altså – der spares ved den “rene” dieselversion, men så får man heller ikke samme udstyr, front mm. Jeg tror ikke, at den “vanlige” 508’er vil kunne fås med 4WD og samme udstyrsniveau. Og tak for input i øvrigt. 🙂

  • Steffen

    Hvilket noget udstyr vil du mene, at man ikke kan få til en normal 508, udover awd.

    Så vidt jeg kan se koster den helt store 508SW 600k plus udstyr, hvilket er 5k mere end en std. A4 avant 2.0 tdi 177hk, så tror ikke det er en bil vi kommer til, at se mange af på de danske veje.

    Gearstang / midterkonsollen ligner lidt den i den “nye” MB CLS, hvilket bestemt ikke er en skidt ting.

  • Anonym

    Det er muligt, der kan være tale om små detaljer, men blandt andet fronten med de specielle “klo” lygter – og nogle interiørdetaljer, som jeg ikke kan lægge hovedet på blokken omrking lige i skrivende stund. 🙂

    Det bliver ikke en topsælgende model i DK, og de løftede heller ikke sløret for et forventet antal solgte. Har ikke set den nye CLS konsol, men det lover også godt – jeg synes, designet på konsollen holder. Man skal lige vende sig til gearvælgeren størrelse.

    Tak for input!

  • Steffen

    Bum bum…. må indrømme, at jeg ikke kan se forskel på RXH og alm forlygter, de skal nok ses ved siden af hinanden.

    De 588k var for en alm. 508sw med 204 diesel ponyer, som godt nok er ganske vel udstyret som standard.

    MB centerkonsollen
    http://mbworld.org/forums/attachments/cls55-amg-cls63-amg-c219/216990d1314495874-cls55-63-fun-facts-2012-mercedes-benz-cls63-amg-shifter.jpg

  • Anonym

    Tak for foto! Og jeg beklager – det er ikke forlygterne, men de lygter, der sidder under. Giver det mening nu?

  • Steffen

    Ja, de tre “tågelygterne”.

  • Steffen, dem Nicolai kalder “klo-lygter” er de vertikale LED-lys, og de er unikke for RXH.

  • Anonym

    TAK! Den fik jeg ikke selv beskrevet særlig fikst. 🙂

  • Ja, det er en flot bil. Men jeg ville nok vælge Volvo V60 D6 Hybrid i stedet, da man så også kan få det lidt sjovt i hverdagen, da den er en del kvikkere, hehe. – Men, den kommer nok også til at koste mere end 508 RXH…

    Men fede billeder! 🙂

  • Anonym

    Jeg har ikke testet Volvoen, men der findes en del i den liga, hvis jeg ikke tager meget fejl. Og tak for foto-like så at sige.

  • Anonym

    Jeg har ikke testet Volvoen, men der findes en del i den liga, hvis jeg ikke tager meget fejl. Og tak for foto-like så at sige.