Home Gæstebloggere Emil Hartvig – en grafisk designer taler ud

Emil Hartvig – en grafisk designer taler ud

written by Nicolai Klingenberg 1. oktober 2012
Pin It

Læsere med syn for detaljen vil have bemærket, at et nyt logo er kommet til. Designet står Emil Hartvig bag, og han kan et og andet med design og logoer. Og det handler faktisk ikke ret meget mere om My Pleasure i dette indlæg, men mere om Hr. Hartvigs syn på grafisk identitet og gode logoer. Og det er ganske spændende læsning, hvis du spørger mig…

Et skud fra den elektroniske arbejdsbænk – et nyt My-Pleasure logo bliver til, men det handler om meget mere og en del andre…

Emil – dit hjerte banker blandt andet for grafisk design og identitet, men hvordan kom du ind på det spor?
– Jeg har været bidt af det så længe, jeg kan huske. Da jeg var barn, og alle mine venner gik op i biler, var jeg mere interesseret i billogoer. Jeg tror, jeg var fascineret af “spillet” i design og tanken om, at en enkel ide kunne skabe en identitet og sætte ét billede på noget så komplekst som en virksomhed.

Hvad kendetegner et godt design i din verden?
– Design skal være forankret i en god ide, det skal være solidt håndværk, og det skal være tidløst. Hvis de tre ting er til stede, er der chance for at skabe en klassiker. Men godt design er også at skille sig ud fra mængden. At skabe en unik identitet der bryder sin kategori. Mange virksomheder siger, at de gerne vil være have et unikt og originalt design, men når de ser, hvad det betyder, er det de færreste, der tør implementere det. Det er ærgerligt, da det i sidste ende er det, der rent faktisk kan skille dem ud fra mængden og gøre dem synlige i landskabet.

Det bedste logo til dato? Eller vent – nogle af de bedste logoer til dato, tak.
– Det er svært spørgsmål. Hvis det skal opfylde de tre kriterier om en stærk idé, godt håndværk og tidløshed, kunne det være FedEx’ logo, som er designet af Lindon Leader. Ideen med den hvide pil mellem E og x er subtil men genialt tænkt i forhold til FedEx forretning. Det er godt typografisk håndværk, og det er tidløst i sit udtryk. Der er ikke meget dårligt, der kan siges om det mærke. Playboy er også en alltime favorit, designet af Art Paul engang i 50’erne. Det er flabet og rammer essensen af playboy brandet ved at kombinere gentleman’en med kaninen. Montblanc er også et af de gode. Selve stjernemærket illustrerer jo sne på topppen af Mont Blanc, men helt til sin ret kommer det først, når det er placeret på deres penne – på toppen. Vores allesammens Carlsberg er også et fantastisk “mærke”, der er tegnet i bedste skønvirkestil af Thorvald Bindesbøll i 1904. Det er fyldt med referencer til stødtænder, elefanthaler og humleblomster ”” et meget rigt og fantasifuldt logo, der her efter 100 år stadig fungerer perfekt.

Et par af Hr. Hartvigs favoritter…

Hvem ville drømmekunden være i din verden – og hvorfor?
– Drømmekunden er den, der tør lave en modig løsning, som udfordrer det gængse ved at vise mod og originalitet i sit design. Så betyder det mindre om kunden er et teater eller en bilsælger.

Hvem har du designet for hidtil?
– Jeg har arbejdet for alt lige fra Noma, Carlsberg og Neurosearch til CPH:DOX, When Saints Go Machine og Kira.
Godt design hjælper afsenderen på mange måder. Det skaber et overbevisende og seriøst indtryk af, hvem du er, det kan samle en virksomhed rent mentalt, og det kan skabe stolthed blandt medarbejderne og blive et “brand”, hvis man behandler det på den rigtige måde.

Hvordan ser du på, at man udvikler og tilpasser et logo med tiden? Altså hver femte eller tiende år?
– Det er sjældent man tilpasser et logo med tiden (hvis det vel at mærke fungerer og er vellavet). De fleste virksomheder bruger en del penge og energi på at implementere et logo, som gerne skal skabe genkendelighed og tryghed over tid. Så hvis det har en vis kvalitet, er der en ide i at bevare det.

Dog er der måder at forny visuelle identiteter på. Typisk holder man fast i logo og eksempelvis farver. Det man typisk ændrer over tid, er billedstil, typografi, illustration osv. Det er alle ting, som er mere følsomme overfor tidens tand. En typisk eksempel vil være Coca-Cola, der har ét centralt mærke, der er 100 år gammelt. Mærket og farven bevarer de, til gengæld ændrer de konstant alt omkring det; billeder, skrifter, illustrationer osv.
Desværre er der mange dårlige logoer derude, der ikke er nogen idé i at holde i live – den slags laver man om, hvis man får chancen.

Manden bag logo og svar: Emil Hartvig

I takt med ovenstående hvordan ser du så på, at man laver et “nutidigt” logo efter tidens trend?
– Det kommer meget an på, hvem man er. Hvis man er en natklub i kødbyen, er der selvfølgelig ikke meget ide i at tænke et logo, der holder 15 år, i den situation er man nok bedre tjent med at lave noget, der er fedt de næste to-tre år. I nogle situationer er det en kvalitet i sig selv at have et logo, der super nutidigt og ikke præget af den ‘gode’ smag. Intet galt i det. Dog er det generelt meget få virksomheder, der tænker i de baner, de fleste har ambitioner om at skabe en virksomhed, som skal være her i mange år fremover. Derfor er virksomhederne som oftest også interesseret i noget design, der har en relativ høj håndværksmæssig kvalitet, og et moderne udtryk.

Hvad skal enhver virksomhed vide om sin grafiske identitet?
– At det er lige så vigtigt, hvis ikke vigtigere, end hvad tøj du tager på om morgenen. Dit design/visuelle identitet er førstehåndsindtrykket af dig/din virksomhed. Er det sjusket og usammenhængende, er det indtrykket folk vil få af din virksomhed. Man kender det selv, hvis man handler på nettet; hvis et website ser mistænkeligt ud, handler man der ikke. En sådan beslutning bliver i 99 % af alle menneskers tilfælde taget på grund af det visuelle indtryk, de får efter de første par sekunder. De færreste undersøger firmaets baggrund og regnskaber for derefter at beslutte, om de vil handle det pågældende sted.
Derudover skal man vide, at kvalitet og pris ofte følges ad, når man køber design”¦ Det er lidt ligesom forskellen på at købe en plastik klapstol og en Wegner stol; begge to løser opgaven ”” men på meget forskellige niveauer og med forskellig holdbarhed.

 

Emil roder med andre visuelle sager – blandt andet fotos. Se bare her <–

Pin It

You may also like