Home Audi På køretur i den niende og nye Audi A4

På køretur i den niende og nye Audi A4

by Nicolai Klingenberg

Jeg er netop hjemvendt fra Italien, hvor solen skinnede, og nye motorer samt gearkasser og dæk kom på arbejde. Anledningen? En introduktion til den nye Audi A4. Du får vigtige facts, priser, en video og en hel stribe fotografier.

Jeg kan dog ikke tage æren for dette flotte fotografi

Jeg kan dog ikke tage æren for dette flotte fotografi

Vi springer direkte til en kort introduktion i levende billeder – og med referencer til de tidlige 70’ere.

Så langt, så godt. Du skal ydermere vide, at A4 er Audis vigtigste segment, og at A4 betegnes som hjertet hos bilfabrikanten. Siden 1972 har man solgt over 12 millioner vogne i dette segment, men A4 er også den model, der fik Quatro teknologien at føle som den første hos Audi. Man har sat sig for at give A4 kunderne mere end, hvad andre og konkurrerende producenter tilbyder.

Bagsædet skal du ikke snydes for!

Bagsædet skal du ikke snydes for!

Der lyttes...

Der lyttes…

Skal vi se på nogle kolde facts, så giver den nye A4 op til 25 % mere power og 21 % mindre i forbrug i forhold til sin forgænger. Støjniveauet skulle desuden være på niveau med det, man finder i en A8, mens aerodynamikken er den bedste til dato på en vogn fra Audi.

Nye knapper og hjul - og du kan "tegne" på det runde hjul, når du fx skal skrive en adresse

Nye knapper og hjul – og du kan “tegne” på det runde hjul, når du fx skal skrive en adresse

Bilen er også vokset en smule. 24 mm over knolden – og har du haft lidt vokseværk, vil du opleve 23 mm ekstra plads på bagsæderne. Det virtuelle cockpit byder på større knapper, to skærme og en simel navigering rundt i et hav af funktioner.

Virtual cockpit

Virtual cockpit

Netop det med at “connecte” er en stor sag i den nye A4. På fotoet herunder, kan du se nogle af de løjer, der er mulige – værd at fremhæve vil være en app, der kan lokalisere samt åbne og låse bilen, men også en trådsløs opladning af din telefon, hvis denne understøtter en sådan service. Der er udviklet særlige tablets til bagsædet, som kan bruges til alt fra underholdning til videokonferencer, og mediebassen kan tages med ud af bilen og bruges i hjemmet eller på kontoret.

Connect dig gul og blå

Connect dig gul og blå

Trådløs opladning - og USB indange.

Trådløs opladning – og USB indange. Og AUX.

Audi bagsæde med flot læder og tablet

Audi bagsæde med flot læder og tablet

Mere? Det kan du tro. Det skulle nemlig være muligt at style bilen udvendigt. Det er ikke “noget nyt”, men man har gjort det nemmere. Nu kan du vælge mellem Design og Sport – og begge kan tilføjes en omgang S Line. Lampetterne? Der kan jeg berette, at det er slut med halogenlygter – i stedet kan du vælge mellem xenon og LED. Og i kabinen fristes man nemt over muligheden for at rumstere med stemningen via LED pærer, som kan give “miljøet” forskellige nuancer.

En hvid variant

En hvid model

Ny grill-tid

Ny grill-tid

Bang & Olufsen har også gjort sit indtog. Du kan for eksempel vælge en løsning, der byder på 19 højtalere og “output” på 750 watt. Døjer du med en varm ryg, når du kører bil, så kan du erhverve dig ventilerede sæder, og man lover også en massageløsning senere hen. Man forventer i øvrigt, at Audi A4 Avant (altså stationcar’en skulle ramme forhandlerne samtidig med saloon’en).

En hilsen fra Struer

En hilsen fra Struer

Hvis du i øvrigt har fulgt lidt med i automobiltendenserne på det seneste, så har du erfaret, at man ikke er langt fra biler, der selv kan køre og styre. Det er faktisk “opfundet”, og man tester sagerne på livet løs. I den nye Audi A4 får du mulighed for at tilkøbe en lang række assistancesystemer, som blandt andet holder øje med din hastighed i sving, tæt trafik, afkørsler og meget andet. Så længe der er malet striber på vejen, kan A4’eren læse meget – og tilpasse sig forholdene. Virker det? Ja. Er det lidt mærkeligt at overlade bremserne til en bils styresystem? Det kan du tro. Men det fungerer altså.

Lækker detalje til valg af gear

Lækker detalje til valg af gear

Andre “facts”? Det kan du tro. For eksempel åbner dørhåndtaget nu skråt opad fremfor “ligeud”. Interiøret har overordnet set fået sig en fin overhaling, hvor jeg i særdeleshed begejstres ved gearvælgeren til automatgearet. Det er en lille detalje – med stor effekt. Det virtuelle cockpit er også en fornøjelse at køre med – jeg har oplevet det i blandt andet Audi TT, men det er altså også muligt at få en A4 med samme sag.

jeg fik ikke lige afmonteret den røde lak, men du forstår nok princippet alligevel

jeg fik ikke lige afmonteret den røde lak, men du forstår nok princippet alligevel

Jeg havde fornøjelsen af at være bag rattet i en A4 3,o TDS med 272 hestekræfter. Det er en del – og den når da også 100 kilometer i timen på 5,3 sekunder, men det er tydeligt at mærke, at modellen er skabt til komfortabel kørsel: Den gør ikke noget heftigt lydvæsen af sig (i hvert fald ikke i kabinen), og du skal rumstere med køreindstillingerne for at få en decideret sporty kørsel med mere spændstig undervogn.

Læder & elektronik

Læder & elektronik

Faktisk vil alle de kommende modeller have nul til 100 tider på under 9,0 sekunder. Den “sløveste” bliver modellen med en 1,4 TFSI benzinmotor, gør det på 8,7 sekunder, og du kan køre op til 27 kilometer på en liter diesel. Bagerummet? Det rummer 505 liter i avant’en og skulle være det mest rummelige i premium segmentet. Vi tager lige en officiel præsentationsvideo, før vi runder af med priser og udstyr.

Og mens denne skrivelse er blevet til, er der oven i købet også kommet priser på den nye Audi A4:
A4 1.4 TFSI 150 hk: 490.000 kr.
A4 2.0 TFSI 190 hk: 510.000 kr.
A4 2.0 TFSI 252 hk – denne model kommer ikke til Danmark

A4 2.0 TDI 122 hk: 480.000 kr. (kommer i 2016)
A4 2.0 TDI 150 hk: 510.000 kr. (Audi spår denne motorversion til at blive den mest solgte)
A4 2.0 TDI 190 hk: 560.000 kr.
A4 3.0 TDI 218 hk: 699.000 kr.
A4 3.0 TDI 272 hk: (prisen på denne sag er på vej)

Dansk standardudstyr
Xenon plus//Pre sense city//Varme i forsæder//El-justerbare og opvarmelige sidespejle//3-eget multifunktionslæderrat//Lys- og regnsensor //Forberedelse for anhængertræk//16″ alufælge i 5-armet design (1.4 TFSI 15 hk/2.0 TFSI 190 hk/2.0 TDI 122 hk)//17″ alufælge i 10-armet design (2.0 TDI 190 hk/3.0 TDI 218+272 hk)//Splitbagsæde (Avant)//Klimaanlæg//Bagagerumsklap aut. åbning (Limousine)//MMI Radio plus//Bluetooth interface

Et sted i Italien

Et sted i Italien

Businesspakke (15.000 kr.)
Connectivitypakke (inkl smartphone interface)//Midterarmlæn foran//Parkeringssensor bag//Splitbagsæde (Limousine)//Elektrisk åbning og lukning af bagklap (Avant)

Følg My Pleasure på Facebook her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk