Home Ekvipering Barons skjorter – en danskers bud på en skjorterevolution

Barons skjorter – en danskers bud på en skjorterevolution

by Nicolai Klingenberg

Barons skjorter – manchetter og kraver til skrivebordskrigere

En skjorte er bare en skjorte. Det passer faktisk slet ikke. Og det erfarede Joachim Latocha, som kvittede en corporate finance tjans for at blive skjortemager. Han kendte jo alt til at være skjortekunde, men umiddelbart intet til at produktion. Men skidt pyt – hvor svært kan det være?

Jeg indrømmer blankt, at jeg har hørt historien før. Nogen vil revolutionere tøjbranchen, skabe det bedste af det bedste og så fremdeles. Jeg hilser den slags initiativer velkomne, men det ikke hver gang det lykkedes. Men ved du hvad? Jeg tror, der kunne være noget om det denne gang.

Barons skjorter

Manden foran grisen er manden bag Barons skjorter, og han hedder Joachim

Selvom jeg ikke selv er vældig corporate klædt, så kan jeg fra tid til anden have en tilbagevendende drøm om en aldeles simpel garderobe med enkle skjorter i ganske få farver fra samme producent. Disse skal dingle elegant i mit garderobeskab med simple jakkesæt og måske to “vilde” sæt benklæder i form af en chino og en cowboybuks. Sådan er det dog ikke lige nu, men nok om mig. Nu skal det handle om Barons.

I er BARONS – og I laver skjorter. Hvor og hvornår opstod idéen?
– Ideen opstod i et højhastighedstog, et par timer fra Shanghai. Jeg stod og drillede min kollega med hans krøllede skjorte, som han havde givet en masse penge for. Der gik det op for mig, at stort set alle mine kolleger i Deloitte, gik i de samme få svenske brands. Da først tanken rullede, faldt de sidste brikker på plads. De fleste andre mænd i min omgangskreds gad heller ikke rende på udsalg efter klassiske hvide skjorter, og da slet ikke stryge, eller bruge en masse tid på at stå knivskarpt dagen igennem. Så missionen blev at skabe strygefri skjorter, i Premium kvalitet og samtidig gøre købsoplevelsen let som en leg.  

Barons skjorter

Strygefri var førhen en betegnelse, der færreste tog sig godt ud i, men der er sket en del med tiden…

Men hvad lavede du før?
– Jeg arbejde solen sort i Deloitte gennem seks år med køb og salg af virksomheder. Et område kaldet Corporate Finance.

All right. I havde ingen erfaring med tøjproduktion. Hvad betød det på godt og ondt? 

Det betød helt konkret, at jeg begik en masse fejl i starten. Jeg antog eksempelvis, at det var tilstrækkeligt at få produceret skjorter på verdens bedste systuer og stofhuse – så var alt vel i orden. Det viste sig at være en noget naiv tilgang.

Det viste sig, at være utroligt svært blot at finde en producent, som var villig til at investere den mængde tid og energi i udvikling, som vores projekt kræver.
I bagklogskabens knivskarpe lys, må man sige at det kræver en vis portion naivitet at tro på, at man kan komme ind i en industri domineret af nogle ganske få gigantiske brands og tro, at man hurtigt kan lave et væsentligt bedre produkt end dem. Heldigvis vidste jeg ikke, hvor meget blod, sved og tårer, det ville kræve at komme til vores nuværende niveau. Jeg troede, at en hvid skjorte bare var en hvid skjorte… Man må sige, at jeg blev lidt klogere med tiden! 
 

Barons Skjorter

Casualt

Hånden på hjertet – der er mange, der laver skjorte og har gjort det i årtier. Hvordan er der plads til jer?
– De fleste der laver skjorter, laver også en masse andet. Man kan ikke være verdensmester til ti ting på én gang. Derudover arbejder de fleste konkurrenter som klassiske modevirksomheder, hvor fokus er på hvilket print der skal være på kollektionen, så de har noget nyt at præsentere hver sæson.

Vores berettigelse ligger i at lave få gennemtænkte kvalitetsskjorter, af vores eget udviklet signaturstof, og tilbyde det direkte til forbrugeren, uden mellemled og 100% online. Det er der vist ikke andre der gør, og der er rigtig mange mænd i denne verden, der går i hvide og blå skjorter.

Barons skjorter

Blåt og hvidt. Måske lidt mere med tiden. Men ikke al verden.

Nu bliver det interessant – for hvordan er det med jeres metervarer?
– Jeg sidder faktisk og skriver dette i Zurich lufthavn efter (endnu) en 12 timers session med vores partnere i Schweiz. Her arbejder vi på at definere og evaluere diverse testproduktioner og undersøge nye ideer til, hvordan vi kan forbedre vores kommende generationer of signaturstoftyper yderligere. Det kræver en helt vanvittig tålmodighed og seriøst tekstil nørderi.  

Helt konkret har vi over de seneste fem måneder fået produceret seks testproduktioner på mellem 100-200 meter stof i hver, som skal blive til generation 2.0 af vores nyeste stoftype, nemlig oxford stoffet. Herefter tester vi, om vi kan opnå en forbedring på tre nøgle-faktorer; strygefrihed, holdbarhed samt at sikre øget bevægelighed og dermed komfort. Alt dette uden af stoffets udseende ændres.  

Vi tester helt nye materialer, og undersøger den gigantiske jungle af diverse tekstil -og produktionsteknologier, som findes derude. Det er nemt at tilføje en funktionalitet til sit stof – kunsten er at sikre, at det ikke bliver på bekostning af noget andet.

Et helt banalt eksempel: Øges tætheden i vævningen, så øges holdbarhed, men det er på bekostning af strygefrihed og åndbarhed.

Nu skriver vi 2019. Hvordan ser sortimentet ud?
– Vi holder os religiøst til vores fire signaturstoftyper, som findes i lidt forskellige farve-, manchet- og kravekombinationer. Vi vil tilføre nye størrelser, der hvor det giver mening – for eksempel de mest gængse størrelser i ultra slim, men ellers går vi målrettet efter at ramme de 80 %. Derved kan vi give dem maksimal værdi for pengene. Dem der har meget specielle mål eller behov, må gå til skrædderen.

Barons skjorter

Insta-worthy

Hvis I skulle definere en BARONS mand, hvordan ville definitionen så lyde?
– Han er den ambitiøse forretningsmand, der enten har eller jagter succes. Han er super rationel og kan sagtens forstå, at når man fjerner to fordyrende mellemled, så kan man tilbyde en helt exceptionel kvalitet til en fornuftig pris. Han har masser at lave, og derfor ønsker han at klare sit skjortekøb hurtigt og nemt. Hans lørdag formiddag bruges hellere med familien eller sig selv, frem for igen at skulle starte bilen for at købe den samme hvide skjorte, som han plejer at købe. Han er loyal, men sætter også forventningerne højt – med rette.

I slår jer på at lave business-skjorter – er business-skjorter foregentligt med pleasure og fest?
– Vores ultimative mål er at tilføre maksimal pleasure til vores skjorter. En hvid skjorte er efter sigende noget af det mest sexede en mand kan have på, så den virker bestemt også til fest.

Barons skjorter

Det trækker op til fest.

Men når det er sagt, så skal man da være helt velkommen til at gå amok med crazy hieroglyf print på skjorten til festen. Det er bare ikke vores fokus. Vi dyrker det klassiske og tidsløse, ikke mode.  

Og fremtidsplanerne – hvad byder de på? 
– Ingen mønstre, men på sigt måske flere farver og striber. Men du må ikke sige det til nogen… Dertil har vi netop lanceret BARONS i Sverige, Tyskland og Holland. Og vi forventer klart at gå ind i flere lande i starten af det nye år.

Barons Skjorter

Kongelig hofle…. Nej, den venter vi med.

Slutteligt – hvad bør enhver mand vide om BARONS skjorter?
– BARONS skjorter er skabt til bare at virke. Den holder sig knivskarpt hele dagen, så man kan fokusere på alt det vigtige – og det er det vores kunder gang på gang fremhæver, når de køber hos.

Afsluttende servicemeddelelse: Barons har Internetbutik her

Tre hurtige til founder Joachim Latocha:

Hvad byder efteråret på i privat-regi? 
– En lille smut-tur til vores familie-sted i Tyrkiet, hvor vi er kommet i mange år, og hvor mine forældre har et lille hus. Sol, kitesurfing og familie-tid står på menuen.  

 Må vi se et hverdagsfoto fra din telefon og høre lidt om det?
Det her billede tog jeg efter en velfortjent weissbier i Zurich lufthavn. Efter 12 timer med skjortenørderi, så trænger man virkelig til en kold øl 🙂  

Barons skjorter

Fra telefonen

Hvor og med hvem har du sidst spist et mindeværdigt måltid? 
– Med to små børn er det en kunst at balance start-up livet med familietid. Vi tilbragte sommeren i Gilleleje, hvor vi elsker at spise på havnen med vores to piger og nyde den sidste aftensol.     

Der er mere påklædning på My-Pleasure.dk her

Hej Facebook – herovre.

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk