Home Hello sailor Destino Yachts – et dansk eventyr i Amerika

Destino Yachts – et dansk eventyr i Amerika

written by Nicolai Klingenberg 27. november 2013
Pin It

I dag skal vi møde en mand med en passion – han er fra Danmark, men har boet i Amerika i to årtier. Passionen er både, og i dag driver han sit eget yachtfirma, Destino Yachts. Forvent custom yachts, en god historie og smukke fartøjer!

Smugkig... Du får mere at se i artiklen

Smugkig… Du får mere at se i artiklen

Ole – du er bosat i Amerika, hvor du står bag firmaet Destino Yachts, men hvordan er du havnet “over there”?
– Efter jeg blev udlært som tømrer, ville jeg rejse med mit nye fag, for at blive, som det engelske ord siger, en rigtig” jouneyman”, lære fra andre steder i verden. Jeg syntes, at Amerika var spændende og fandt en mester, der byggede bjælkehuse og begyndte at arbejde for ham. Jeg har siden bygget bindingsværkshuse og havde i et kort stykke tid et lille firma, hvor jeg byggede almindelige amerikanske træhuse. Siden da har det altid været både, jeg har arbejdet med. Jeg kunne lide de gæstfrie amerikanere og fandt også en kone. Jeg har været her så længe nu, 20 år, at jeg føler, at her er hjem, selvom jeg stadig føler mig 100% Dansk.

Og så til søs. Eller havs.

Og så til søs. Eller havs.

Hvordan og hvornår kom du i gang med yacht-produktionen?
– Efter at have arbejdet mig op fra menig skibstømrer til “yard manager” over en periode på 14 år i en marina med fokus på reparation og restaurering af gamle træbåde, men også af glasfiberbåde med sejl og motor. Jeg kunne ikke få nok af både, hvorfor jeg studerede yachtdesign, og begyndte at tegne mine egne både – det var ikke længere nok at reparere andre både, jeg syntes, at jeg havde så mange ideer, jeg gerne ville bringe til live. Jeg sagde op i marinaen og etablerede mit eget bådfirma. Missionen er at bringe den klassiske “mahogany runabout” ind i det 21. århundrede. Det sker ved at bruge moderne materialer, såsom epoxy og eksotiske tokomponent klar lak, og viden om, hvordan motorbådsskrog opfører sig i forskellige bølgesituationer og forskellige hastigheder, men stadig beholde det smukke traditionelle look af en ægte træbåd.

Mahogni-love

Mahogni-love

Og hvordan er det gået hidtil?
– Jeg har vundet førstepræmien til alle de shows, jeg har været til – inklusiv Newport International boat Show. Her er der tale om et show, hvor mange af de aller bedste både i verden kommer, ikke kun træbåde, men alle slags både fra små håndværkere som mig selv, til store megaporducenter som Beneteau, Hinckley og Riva.

Hvad tæller sortimentet i dag?
– Jeg har tre modeller, henholdsvis 20, 25 og 30 fod, og mange skitser i skuffen, jeg kan vise frem. De er ment som en slags guideline for, hvad jeg kan lave, men alt er fuldstændig custom – fra den første streg på papiret til specialdesignet isenkram. Kunden kommer til mig, og vi finder så ud af, hvad hans eller hendes drømmebåd er, og jeg kreerer herefter en båd, som passer til kundens livsstil og til det område, hvor båden skal bruges. En båd, der lever på Silkeborg Søerne, kommer for eksempel til at se lidt anderledes ud end en båd, der skal tilbringe sit liv på Øresund.

Og nu med skumsprøjt

Og nu med skumsprøjt

Hvad driver dine yachts frem?
– Eftersom bådene er lavet individuelt, er drivkraften også custom – enten benzin eller diesel, men også om båden skal have jet-drive, traditionelt ror og skrue eller inboard/outboard er op til kunden.

Hvem køber dine yachts?
– Det kan være alt fra en tender til en megayacht, til en midaldrende herre, som altid har villet have sådan en båd og nu er i stand til at føre drømmen ud i livet. Kvinder tænder også på vores både, delvist, tror jeg, fordi der er så stor fokus på det æstetiske, men også fordi muligheden med jet-drev gør båden meget nemme at manøvrere.

Bag-skud

Bag-skud

Du arbejdet med mahogni – hvad er det fantastiske ved denne træsort?
– Mahogni er traditionelt den foretrukne træsort – det er rimeligt nemt at få i gode længder uden knaster, det er ikke fyldt med olie, og som ikke går op i limningerne. Nogen mahognisorter er også rimelig resistente mod råd. Hvis træet bliver behandlet korrekt med bejdse og lak, er det utroligt smukt, og man bliver aldrig træt af at kigge på det – jeg bliver i hvert fald ikke.

Kan du beskrive det perfekte “yacht moment”?
– At være ude på vandet.  Det er altid perfekt, uanset om det bare er aften-cruise, onsdags-regatta eller at bringe en båd til eller fra en kunde. For mig er det altid perfekt at være ude på vandet.  Jeg tror, det er fordi, man bliver nødt til at smide kalenderen ud, når man er ude på vandet. Man er i hænderne på vind og vejr, og hvis man ikke følger, hvad elementerne tillader, går det galt. Derudover er en solopgang eller solnedgang uden en bølge på vandet altid fuldstændig fantastisk!

Close-up

Close-up

Hvad mener du, at enhver M/K bør vide om Destino Yachts?
– Hvis du vil have det bedste i design, håndværk, funktionalitet og kundeservice, så står Destino Yachts til din disposition…

Og hvordan kan man erhverve sig et af dine fartøjer?
– Bare ring eller skriv, så finder vi ud at det sammen.

Tre hurtige til Ole

Hvor og med hvem har du sidst spist et mindeværdigt måltid?
– Aamanns Copenhagen i New York med min kone, min 20-årige søn og hans veninde…

Hvad byder resten af dit efterår på?
– Restaurering af en Riva Super Tritone fra 1960.

Hvad drømmer du om for tiden?
– At udvikle nye, bedre og smukkere både og produktions- og konstruktionsmetoder

Manden bag Destino Yachts, Ole Nielsen

Manden bag Destino Yachts, Ole Nielsen

Læs mere om Destino Yachts her

Sejl med My Pleasure på Facebook her


Pin It

Related Articles