Home PindemadderBobler Dobbelt op på Champagnenyhederne

Dobbelt op på Champagnenyhederne

by Nicolai Klingenberg

Der bliver sjældent sparet på noget, når Champagnehusene allierer sig med mode- og/eller designbranchen, og netop nu er der to skummende nyheder fra Champagne distriktet. Piper-Heidsieck og Dom Pérignon har allieret sig med to forskellige ikoner”¦

Et lille udsnit af de to nyheder...

Lad os begynde med Piper-Heidsieck – deres non-vintage Brut har fået et strejf af ”fashion” over sig, eftersom Jean Paul Gaultier har designet en særlig flaske, som er iført latex og fiskenetstrømper (!), som skal trække referencer til letpåklædte cancandanserinder. Jean Paul Gaultier er i øvrigt aktuel med cancan inspireret tøjkollektion, så matchet må siges at være fint.

Det komplette sæt til en aften med smæk på... Glas og køler kan købes særskilt.

Det er dog ikke første gang, at Piper-Heidsieck har allieret sig med modebranchen, men huset var til gengæld det første – nogensinde – til at få en modedesigner til at designe en særudgave. Det skete i 1999, hvor flaskerne blev iklædt røde vinylkorsetter. Christian Louboutin og designerduoen Viktor & Rolf har i øvrigt også jobbet sammen med Piper-Heidsieck – men det er old news.

Fetish flaske med lak og fiskenet. Jo, der er ikke sparet på noget hos Piper-Heidsieck, som har trukket på Jean Paul Gaultier.

Sag nummer to involverer designeren Marc Newson, som tidligere har tryllet for Dom Pérignon i forbindelse med særlige opbevaringssager til de ædle dråber. Denne gang er resultatet døbt Dom Pérignon Black Box by Marc Newson, og den sag er tiltænkt år 2000 årgangen.

Bottle in a box - en del finere end bag in a box. Sagen er designet af Marc Newson, som ser....

Der er tale om en særlig rejseboks, som skulle muliggøre en nemmere – måske også mere sikker – transport af 2000 årgangen. Jeg vil dog ikke anbefale at tage den med som håndbagage, da den med garanti vil blive konfiskeret i security, men skal du på tur på landjorden, kan den velsagtens egne sig.

Newson slår i øvrigt et slag for, at Champagne skal ned fra piedestalen og ned i halsen – og gerne til hverdag. Med andre ord – og uden at sammenligne i øvrigt – slår både han og jeg et slag for, at man snildt kan nyde Champagne, uden at det involverer balkjoler, laksko og store fester.

...således ud.

Nå – det er jo to forskellige nyheder. Ved første gennemlæsning af Piper-nyheden tænkte jeg, at deres nyhed gerne måtte have været baseret på en årgangschampagne, så den særlige flaske kunne åbnes til en særlig lejlighed, når nu den er ”limiteret”. Tanken blev min holdning, for hvis man er til et glas hverdagschampagne kan man jo ”bare” nøjes med et glas non-vintage brut uden fiskenet og latex.

Piper-sagen er på vej til Kongeriget – info følger om salgssteder!

Hvilken nyhed finder du mest interessant? Og synes du, at de to sager er interessante eller blot salgsgøgl i fin form?

You may also like

15 comments

Steffen 21. juli 2011 - 10:17

Det er mode i øjeblikket med co-branding, se bare Missoni & Pellengrino, Coca Cola & Karl Largerfeldt, Hublot & indsæt et navn etc. etc. personligt kan jeg ikke se meningen med det, da som Morten siger indholdet er stadig det samme.

Reply
Morten-klitgaard 21. juli 2011 - 09:07

Det er da salgsgøgl af værste skuffe og direkte usmageligt….. Det eneste som er limiteret er jo indpakningen. Dråberne kan enhver jo flå ned af hylden, bare i den “almindelige” indpakning. Ville du give mere for et Rolex Submariner hvis det kom i en “limited edition” kasse, men uret var det samme? Nej vel????…….Klamt…… Er næsten lidt pinlig over at have købt en Heidsieck Rosé i sidste weekend.

Første skridt for at få hevet boblerne ned fra piedestalen kunne jo være at lade være med at anvenden eksklusive (og røvdyre) modedesignere til at promovere sit produkt – Men i stedet slå på kvaliteten af produktet og historien bag. Sælg produktet INDE i flasken, i stedet for at sælge emballagen….

Reply
Morten-klitgaard 21. juli 2011 - 10:47

Co-branding er helt fint når der skabes noget nyt og anderledes, eller hvor et produkt ændres fundamentalt. Eksempler som Linde Werdelin og Royal tattoo der lavede et Oktopus Tattoo ur, eller Christian Audigier og Ed Hardy der lavede en hel tøjkollektion syntes jeg er rigtig fedt. Personligt bryder jeg mig ikke om nogen af produkterne, men det er en smagssag.

Filmen knækker for mig når man forsøger at brande noget “ordinært” som noget eksklusivt. Eksempelvis en Dom P 2000 (en ordinær, men DYR champagne) som fåes i alle velassorterede vinhandler eller større varehuse, som man så stopper i en anden indpakning og så kalder den limited edition. Det hænger for mig ikke sammen, idet flasken i sig selv jo ikke er specielt interessant. Det er jo dråberne indeni man betaler for, med mindre man er den slags samler der aldrig drikker boblerne men kun betragter flaskerne (findes de?). Jeg var også ved at brække mig da der kom Andy Warhol Dom P på hylderne rundt omkring….Hold nu op…. Flaskerne havde fået en anden mærkat og VUPTI så kostede de lige 1000-1500 mere.

Så syntes jeg det er bedre om at få et kendt ansigt til at repræsentere sit brand. Endorsement deals skaber også mersalg og for mig virker det langt mere troværdigt, hvis et kendt ansigt står frem og siger “Jeg drikker Dom Perignon 2000 til en rejemad og det burde du også gøre” – Fremfor hvis vedkommende lægger navn til en stangvare, som så sælges som en ltd ed.

Reply
Steffen 21. juli 2011 - 12:24

Enig med hensyn til, at det er fint når det har et formål og passer ind i en kontekst, personlig kan jeg godt lide brugen af f.eks. Missoni stof på diverse møbler f.eks. Erik Jørgensen, men kæden hopper af for mit vedkommende når man begynder, at stå og tænke hvad har de to med hinanden at gøre.

Reply
Morten-klitgaard 21. juli 2011 - 11:03

Sagt på en anden måde. Hvis noget skal være limited edition, så skal der være et begrænset antal af en vare og når disse er solgt så fåes varen ikke mere…… her kan man jo godt få varen når “ltd ed” flaskerne er solgt. Man får bare ikke den samme indpakning…….

Aller fedest ville det have været hvis Dom P havde lavet en decideret Champagne med en eller anden champagneglad kendis, hvor vedkommende havde været med helt fra starten både hvad angår smag og indpakning…..Som f.eks Conjure cognac og Ludacris har gjort det

Reply
Anonym 21. juli 2011 - 11:29

Rigtig gode kommentarer! Personligt kunne jeg finde på at købe Piper’en – og gemme den som en anden krejler. Jeg kender endnu ikke prisen, men hvis den stiger anseeligt, er det som du – Morten – nævner for meget af det gode. Men det der med at gemme kan stride lidt imod min idé om at Champagne skal drikkes til daglig og ofte – i særdeleshed NV’erne.

Et cool koncept kunne være at lade en karismatisk person med passion for Champagne komme i kælderen og blande en sag – med lidt vejledning fra en chef de cave (afhængig af personens viden om Champagne).

PS: Morten – du kan dog godt forvente en anderledes Rosé oplevelse med din Piper – den smager ikke som de vanlige. Om du kan lide, venter jeg spændt på at høre. 🙂

Reply
Jesper Stenderup 21. juli 2011 - 19:36

Jeg er ikke faldet for nogen af de to gimmicks. Helt i tråd med Morten synes jeg at man bilder folk en historie på ærmet som ikke har noget indhold.
Dermed ikke sagt at produkter ikke kan gøres mere “interessante” i selskab med en kendis(-faktor), blandt andet som Braastad Cognac gjorde ved at lade HKH Prinsgemalen sammenstikke sin egen cognac; Braastad Sélection Royale du Prince Consort de Danemark. Om man så bryder sig om manden eller blandingen er en anden sag, men Prinsgemalen havde noget på ærmet, nemlig livsnyderi frem for alt.

(Personligt er jeg svært glad for Prinsgemalens samarbejde med Braastad)

Reply
Anonym 22. juli 2011 - 09:05

Det lader til, at de fleste er enige: Der skal være noget reelt indhold i et samarbejde, før det giver mening. Ej noget med kejserens nye klæder fornemmer jeg. 🙂 Tak for input!

Reply
Jan Hartmann 23. juli 2011 - 13:52

Synes det passer rigtig godt på udtrykket “gammel vin på nye flasker”. 🙂

Men jo, fancy er det da – vil dog hellere have at vinen indeni er anderledes end dem de sælger på de originale flasker.

Reply
Anonym 24. juli 2011 - 09:23

Enig! 🙂

Reply
Josefine 11. december 2011 - 21:02

Kære Nicolai,
Jeg tillader mig at smide en kommentar uden reference til ovenstående indlæg.
Jeg tænkte, at spørge dig måtte være garant for en god besvarelse på mit spørgsmål. Min gode veninde og jeg har været til et par vinsmagninger igennem det sidste stykke tid, men vi kunne nu godt tænke os at alliere os med champagne.
Kan du anbefale nogle gode steder?

//Josefine

Reply
Anonym 11. december 2011 - 21:23

Kære Josefine!

Du skal mere end velkommen. Og tak for input i øvrigt. Prøv hjemmesiden vinevents.dk. De har også en Facebookside, som hedder Champagnesmagning. Nimb har også smagninger af og til på Champagne – det var i øvrigt også der, jeg holdt min smagning i sin tid for læserne herinde. Måske en mere ville være på sin plads. 🙂

Reply
Magnus gotfredsen 12. december 2011 - 05:00

Malbeck på Istedgade holder champagne smagning den 28. dec. Det plejer at blive skægt!!

Reply
Anonym 12. december 2011 - 07:40

Super – tak, Magnus!

Reply
Josefine 12. december 2011 - 19:28

Allright, tak for input! 🙂

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk