Home Porsche 912 1000 Miglia – reportage fra et legendarisk motorløb i Italien

1000 Miglia – reportage fra et legendarisk motorløb i Italien

by Nicolai Klingenberg

Jeg havde fornøjelsen af at drage til Brescia i Italien, hvor jeg skulle overvære starten til det legendariske motorløb 1000 Miglia. Tøjfirmaet State of Art inviterede, og det er der en helt særlig grund til. Firmaet havde nemlig givet en af deres danske forhandlere mulighed for at deltage i løbet i en Porsche 550 Spyder til den nette sum af cirka to millioner. Euro.

Klar til afgang - uden tag, men med briller, hat og spænding i maven

For år tilbage havde jeg fornøjelsen af at opleve Formel 1 i Malaysia – det var en fin oplevelse, men skaljeg vælge mellem 1000 Miglia og Formel 1, så bliver det altså italieneren, der løber af med sejren. Stemningen og atmosfæren er noget nær ubeskrivelig, og skal man være lidt kæk, så kan man kalde løbet for velhavernes folkefest for begge grupper er i den grad repræsenteret. De velbeslåede bag rattet og de resterende i gaderne, hvor der bliver heppet, klappet og festet.

Mere Mercedes

Måske husker du, at State of Art tidligere har været nævnt på My-Pleasure i forbindelse med andre bilrelaterede arrangementer, og det skyldes brandets store engagement i ældre Porscher samt løb, hvor disse er med. En af firmaets ejere har en enorm passion for netop Porsche, og for år tilbage funderede man over, hvordan man kunne kombinere disse to elementer. Løsningen var sådan set “bare” at integrere bilmærket i tøjmærket, og så gik det ellers slag i slag. I dag leverer State of Art officielle klæder til 1000 Miglia løbet under kollektioner med samme navn.

Det komplette team fra State of Art - her mener man det virkelig, når man taler om oprigtig passion.

Essensen er altså, at man ikke blot hyrer en gammel vintagevogn, som dernæst optræder i et givent sæsonkatalog, men i stedet går man “all in” og engagerer sig. Det betyder, at State of Art i dag har omkring 50 vintage Porscher, som optræder i kataloger og løb verden over, fordi det er en ægte del af brandets nuværende DNA.

Tilbage til Brescia og det aktuelle løb, der blev skudt i gang med en reception, hvor særligt “østersmanden” var en succes. Iklædt en blanding af romersk kampuniform anno før Kristi og to spande, blev der budt på Hellerup-snegle ad libitum. 1000 eksemplarer af havets luksus konkylie havde han medbragt, og jeg er vis på, at han tog hjem med tom spand.

Fast food deluxe i form af 2900-snegle

Dag to? Drivers meeting, hvor det danske team fra Holstebro også var på pletten. Lars og Jens, der ikke blot brænder for biler, ure og det gode liv i bred forstand, havde udsigt til et par dage i den legendariske Porsche 550 Spyder – selv sammen model som James Dean mistede livet i for årtier siden. Løbslederen er klar – og humoristisk – i sine udmeldinger til kørerne:
– I skal ikke tage det så tungt, hvis I kommer til at køre en omvej og mister et par minutter. Ingen af jer kommer til at vinde løbet alligevel. For I har ikke italienske plader på bilen, lyder det og der kvitteres med latter.

Køremøde lige før afgang...

Der opfordres desuden til, at Spyder-kørerne medbringer ekstra underbenklæder – ikke på grund af et eventuelt følge af en skrækoplevelse, men fordi der er lovet regn, og bilen ikke har noget tag. Og til at køre lidt forsigtigt – rygterne lyder af en ødelagt forskærm koster et par hundrede tusinde kroner at reparere. De løftede pegefingre og arrogancen er dog som ABS-bremser i bilen: Ikke eksisterende.

Simpelthen smukt.

Det koster selvsagt noget at holde de gamle biler kørende – et stort team følger altid med, og her findes alt fra mekanikere til almene hjælpere. Dernæst kommer et deltagergebyr på over 50.000 kroner, men de penge er nærmest tjent ind. For eksempel deltog en Austin Healey for et par år siden i 1000 Miglia, hvorefter den steg 100.000 kroner i værdi – en deltagelse i løbet er typisk lig med en stigning, og derudover får ejerene af bilen årets 1000 Miglia ur fra Chopard, der sammen med bilens værdiforøgelse pludselig bliver interessant.

Årets Chopard ur med direkte relation til årets løb

For at kunne deltage skal den pågældende bilmodel tidligere have deltaget i løbet, og allerede der er der talrige fine biler, som er udelukket. I 2012 deltager der lige omkring 375 biler, og der er over 1.000 ansøgere – selv når pladserne er besat, flyver folk stadig ind med deres biler fra hele verden. De håber på at en bil ikke starte, hvorefter pladsen går til en af dem på standbylisten, der dette år tæller 100 folk, hvoraf nogle har taget turen fra Japan og USA med deres bil…

En gammel, smuk Mercedes med mågevinger var også på pladsen

Endnu et team - endnu et vink

Mødet er hævet, og starten nærmer sig. Først om aftenen dog – men nu går turen til centrum, hvor der allerede er et herligt lebend. Der handledes 1000 Miglia klude til den store guldmedalje med sorte Amex (i pluralis endda) – en omsætning på 90.000 euro på to dage forlyder det. Og for første gang ser jeg folk stå i kø for at handle – ikke kun at kigge – på ure. I dette tilfælde årets 1000 Miglia ur fra Chopard, der koster mere end en månedlig gennemsnitshyre i Danmark. Før skat. Læg dertil de smukke biler, nye luksusbiler og velklædte folk. Det lyder måske en anelse dekadent, men stemning er åben og festlig. Løbet har desuden talrige årtier på bagen, så intet nouveau rich islæt her.

Pindemadder og butterdej

Tilskuere i heftige vogne.

 

Folkefest.

Tiden går, og det er blevet tid til løbsstart. Der gasses op, løberne præsenteres over højtaleranlægget, et deltagerpar får rosende ord for kulørt og matchende benklæder, og fem sekunder efter blæser de ud på ruten. For mit vedkommende går turen efter den officielle start til en af byens smukke pladser, hvor State of Art har indrettet sig i stor stil med forplejningstelt og sublim udsigt – i løbet af de næste timer kører samtlige deltagende biler forbi os, og da State of Arts danske deltagere lægger vejen forbi, må en trafikbetjent opgive at holde folkemængden med danske flag, hurra-råb og blitzende kameraer tilbage.

Danske deltagelse fra Holstebro feat. smil

Lige så kvikt som solen forsvandt bag en af pladsens bygninger, passerer den sidste bil forbi. Løbet har været gang i et par timer, og bilerne har forladt Brescia på en rute, der skulle høre til blandt Støvlelandets smukkeste. Et par dage og talrige stop senere vender de retur til byen.

Stirling Moss på forsiden af menukortet. Ham var jeg heldig nok at støde på den sidste dag.

Forevigelse med en legende

Det danske team? De kom i mål, men det er en helt anden historie, jeg vender tilbage til senere. Indtil da? Der kan du nyde en kort passage med kørerne…

You may also like

7 comments

Jesperpoulsenhansen 22. maj 2012 - 07:22

væg-til-væg – AWESOME

Reply
Tobias 22. maj 2012 - 08:35

Kan man købe de State of Art Porsche poloer?

Reply
Anonym 22. maj 2012 - 15:59

Og hermed forhandlerservice: 40752555 eller 40251994. De rare mennesker hjælper gerne. 🙂

Reply
Anonym 22. maj 2012 - 09:37

Respekt at du har mødt selveste Sir Stirling Moss!!

Reply
Anonym 22. maj 2012 - 15:59

Ja, det var ikke så tosset. 🙂

Reply
Kristian Jørgensen 22. maj 2012 - 16:28

Der kunne man godt have tilbragt et par dage af sin læseferie. Selvom det nok ikke ville være blevet til megen læsning…Drømmen er selvfølgelig at deltage, og gerne bag rattet af en Gullwing.

Reply
Inge moerenhout 27. maj 2012 - 17:43

no foto after 10 PM??? :-):-)

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk