Home Ure Bell & Ross Bellytanker – maskineri til håndled og flade strækninger

Bell & Ross Bellytanker – maskineri til håndled og flade strækninger

written by Nicolai Klingenberg 14. september 2017
Pin It

Jeg har hidtil ikke været udpræget begejstret for Bell & Ross ure, men med deres seneste lancering af Bellytanker-kollektionen ændrede mit umiddelbare indtryk sig. Ganske gevaldigt.

Det er – blandt andet –
denne sag, vi skal se nærmere på i dag.

Lad os begynde med navnet Bellytanker. Det navn er et “øgenavn” for den brændstoftank, som talrige gamle krigsfly var monteret med på flyenes “maver”. Så langt, så godt. En sådan tank har Bell & Ross fået fingrene i, hvorpå klokkebiksen har ombygget tanken til en racervogn med en forholdsvis simpel konstruktion, som omfatter fire hjul og en motor.
Idéen opstod helt tilbage i 1946, da Bill Burke så mulighederne. Han købte en tank fra et amerikansk P-51 Mustang fly for 35 dollars – denne tank blev udrustet med en heftig V8 motor, og dernæst blev maskineriet malet gult og testkørt ved Bonneville, hvor man kørte såkaldte salt lake races.

Dengang og nu

Men hvorfor har Bell & Ross så gjort kunsten efter? Fordi fart alle dage – mere eller mindre – har været en del af DNA’et hos Bell & Ross. Urfirmaet har ydermere rumsteret med en anden bil og en motorcykel, og Bell & Ross siger selv, at deres vogn har flere ligheder med ure: De ydre rammer er metal, som en urkasse, der er anvendt krystalglas ved cockpittet, og interiørfarven matcher urskiven på BR V2-94 BELLYTANKER.

Raketfart og klokkeværk

Og nu nærmere vi os essensen. Bell & Ross har nemlig lanceret to forskellige urmodeller til deres vintage kategori, hvor BR V2-94 BELLYTANKER gør det bedst, hvis du spørger mig. Der er tale om et ur med en diameter på 41 millimeter, som indeholder et mekanisk urværk med automatisk optræk, som driver dato- og chronographfunktion samt den gængse angivelse af klokkeslættet.

Den foretrukne variant med lænke

Den mere “simple” sag

Uret er limiteret til 500 eksemplarer og kan erhverves med enten stållænke eller læderrem. Jeg ville personligt gå efter varianten med lænke, og jeg tilstår gerne, at det er farven på urskiven, der i den grad fangede min opmærksomhed.

Til dig, der måtte have hang til læder

Prisen ligger i følge hjemmesiden på omtrent 32.000 kroner for “chronoen” og lige over 17.000 kroner for den mere simple variant. Du kan læse mere her

My Pleasure på Facebook

Pin It

You may also like