Home Rejser NetJets er flyvende – og tænker på miljøet

NetJets er flyvende – og tænker på miljøet

by Nicolai Klingenberg

På tur med NetJets

Jeg var inviteret på en lille pressetur i et privatfly, men jeg måtte melde afbud før afgang. Sådan kan det gå, men derfor kan du stadig blive flyvende. Personligt har jeg fløjet – som gæst – i privatfly en håndfuld gange, og det er absolut behageligt: Nemmere boarding, bedre service, spise og så fremdeles. Og så kan du faktisk lande i lufthavne, der kan ligge bedre end de store. Nå. Her skal det handle om NetJets, og herunder har jeg interviewet Janine Heldorf Olsson, som er Vice President for NetJets Europe. God tur – hvis du når dertil.

NetJets

Vice President Janine Heldorf Olsson

Netjets blev startet i 1964 – hvordan har virksomheden udviklet sig siden?
– NetJets er ikke blevet verdens førende private luftfartsselskab over night. Vi har opbygget vores ry ved at levere hver eneste dag og på hver eneste flyvning i et halvt århundrede. NetJets er understøttet af Warren Buffett’s Berkshire Hathaway og har været global leder inden for privat luftfart i mere end 50 år. I dag ejer og styrer vi verdens største flåde af private jetfly med i alt 700 fly over hele verden.

NetJets blev grundlagt som Executive Jet Aviation, verdens første private jet charter- og fly-administrationsselskab. I 1986 lancerede adm. direktør Richard Santulli det revolutionerende koncept for Shared Ownership, hvor ejerne købte en andel af et fly – svarende til deres behov i antal årlige flyvetimer. I 1996 ekspanderede NetJets til Europa og indførte konceptet for delt ejerskab på det europæiske private luftfartsmarked.

I 1998 blev NetJets opkøbt af Berkshire Hathaway Inc. I 2012 annoncerede NetJets den største flyordre i privat luftfartshistorie på over 400 fly til en samlet værdi på 17,6 mia. dollars.

NetJets

Det ser tåleligt ud

De fleste mennesker forbinder private fly og private jetfly med noget ekstravagant og dyrt. Holder det stik?
– NetJets er i langt højere grad et forretningsværktøj for vores kunder. Flyver man med NetJets, sparer man først og fremmest tid, idet vi flyver til og fra mere bekvemme og belejlige lufthavne end kommercielle alternativer. For en virksomhedsleder gør det dagligdagen en hel del mere effektiv og fleksibel. Og det kan vi også se på vores vækst – efterspørgslen på vores tjenester stiger hele tiden.

Sammenligner vi med, at man som enkeltperson eller virksomhed ejer et helt fly, er NetJets en langt mere fleksibel løsning. Ejer du selv et fly, betaler du bl.a. for vedligeholdelse og for den tid, hvor flyet står parkeret på asfalten. Med vores løsning køber du en andel baseret på de timer, du flyver hvert år, og du har samtidig garanteret adgang til verdens største private flåde. 

NetJets

Straks før take-off

Sikkerhed er afgørende – er det mere sikkert at flyve i en privat jetfly?
– Hos NetJets tager vi sikkerhed utroligt alvorligt. Vores piloter skal have mindst 3.000 timers erfaring – altså det dobbelte af de lovmæssige krav – før de kan flyve et af ​​vores fly. Og det er kun et minimumstal – en gennemsnitlig NetJets-pilot har over 5.000 timers erfaring. Vi tilbyder også specifik træning til operationer i svært tilgængelige lufthavne, og vi har implementeret et støttesystem, der identificerer faktorer, der påvirker vores piloters velbefindende.

Derudover har NetJets et erfarent sikkerhedshold og et dedikeret sikkerheds- og træningscenter i Lissabon. Vi investerer over 3,7 mia. Euro på tværs af selskabet hvert år på sikkerhed, hvilket er 25% højere end markedsgennemsnittet. Altså går vi langt, når det gælder vores passagerers sikkerhed. Det er noget, vi ikke går på kompromis med. 

NetJets

Du kan fint regne med ekstra benplads…

Hvordan ser det ud med Netjets, Danmark og danskerne?
– I Danmark står vi også stærkt. I år er vi vokset betydeligt mere end det bredere marked, og det samlede antal timer, som vi har fløjet fra Danmark er steget med 25,4% til 638. Samtidig er det samlede antal flyvninger steget med  28,9% til 433.

I NetJets Europe er Danmark vores 11. største marked hvad angår fløjne timer. Vores markedsandel i Danmark er + 6,2% målt i fløjne timer og + 6,5% for flysegmenter – en stigning på + 1,2% og + 1,4%.

København er også en vigtig by for os. København udgør + 76,2% af vores fly til og fra Danmark, før både Billund, Aarhus og Aalborg. Her er vores markedsandel + 11,7%.

NetJets

Fremgang og fremdrift

Igen ser vi meget stærkere vækst end markedet generelt her i København. Mens private jetflytimer, der blev fløjet fra København, steg med + 3,2% og flytrafik steg med  + 0,8%, steg Netjets fløjne timer med seks gange så meget – med + 18,5% sammenlignet med året før til 498 timer. Samtidig steg flysegmenterne med + 19,6% med 330 afgange. 

Vi har i øjeblikket omkring 20 kunder baseret i Danmark, og vi ser et stort potentiale for at dette tal vil vokse betydeligt i løbet af de næste par år.

Vores målgruppe er de såkaldte HNWI’er, der typisk har en formue på over på over 30 mio. dollars, og der er ca. 73.000 af disse personer i Europa. Omkring 2% af dem (1500) er baseret i Danmark, så vi ved, at der er stort potentielt marked for os i Danmark.

Vi ser også et potentiale i at udvide vores kundebase til de mange enkeltpersoner og virksomheder, der ejer fly i Danmark. Der er omkring 2.500 forretningsjetfly i Europa, som udgør omkring 12% af den globale flåde. Vi ønsker at konvertere dette publikum væk fra et klassisk ejerskab og over til NetJets’ koncept med Shared Ownership – eller delt ejerskab. 

Okay – hvor mange mennesker kan I maksimalt flyve i en flyvning – og hvor langt?
– Bombardier Global 6000 er uden tvivl flagskibs-flyet i vores flåde. Global 6000 har plads til op til 14 passagerer og har en rækkevidde på omkring 7123sm – det vil sige, at man fra Danmark når Asien eller USA’s vestkyst på 13,5 timer. Global 6000 præsterer fremragende, har et rummeligt interiør, og der er altid en flyvært eller -værtinde med ombord.

Alle vores Global 6000 har førende lufthavnsperformance og en imponerende klatreevne. Deres ekstraordinære short-field performance gør det muligt for flyene at tilgå en bred vifte af mindre lufthavne, hvilket sparer vigtig tid for de rejsende. I forbindelse med fritidsflyvning giver dette også mulighed for at benytte mindre lufthavne til f.eks. skiløb, sejlads og ferie. 

NetJets

Det koster mere af flyve privat, men af og til kan den pris være givet godt ud, hvis det for eksempel er de helt store virksomhedsledere, der skal på tur

Og hvad koster den mindst dyre flyvning i det mindste jetfly?
– Der er to hovedmåder, at være Netjets-kunde på. Vores kerneforretning er delt ejerskab: Køber du en andel i et NetJets-fly, har du adgang til hele vores flåde, og kan flyve fra 50 timer om året. Med denne model er der ingen spildte investeringer og ingen administrationsgebyrer – vi tager hånd om alt fra ansættelse og uddannelse af piloter til planlægning og logistik. Vi garanterer adgang til et fly med helt ned til 10 timers varsel.

Vi tilbyder også et privat jetkort til dem, der vil afprøve fordelene ved NetJets, men som flyver mindre. Jetkortet kræver en enkelt forudbetaling og ingen kapitalinvesteringer, og giver garanteret adgang til NetJets-flåden med 24 timers varsel. Jetkortet er tilgængeligt fra 25 timer om året, det svarer til cirka fire eller fem returrejser.

NetJets

Er der noget at fejre? Så er der – i dette tilfælde – Ruinart på køl

Og hvordan ser fremtiden ud i en tid, hvor vi alle bliver fortalt, at vi skal  flyve mindre?
– Ansvarlighed og transparens i forbindelse med miljøpåvirkning er en integreret del af NetJets’ forretningsstrategi. Vi stræber efter at være blandt verdens førende flyselskaber, når det kommer til at støtte miljømæssigt ansvarlig luftfart. NetJets er uden tvivl markedsleder på området inden for den private luftfartssektor. 

For at reducere vores miljøpåvirkning fokuserer vi på to centrale søjler; vores EU-udledningskompensationsordning og teknologisk udvikling. Vi kompenserer alle vores emissioner, og vi er kulstofneutrale.

At 40% af vores flåde er mindre end tre år gamle hjælper også med at reducere miljøpåvirkningen, da emissioner ofte er højere for ældre fly. Vi investerer hele tiden i fornyelse af vores flåde, og vi kommer til at tilføje 14 fly til vores europæiske flåde inden udgangen af ​​2019.

NetJets

Et nydeligt WC

Og endelig – hvordan kan vi som danskere få mere at vide om jeres koncept?
– Besøg NetJets.com for mere information og få de seneste nyheder fra NetJets.

NetJets

Business eller pleasure? Begge dele er selvsagt muligt at kombinere


Dermed blev vi gjort klogere på en dekadent, men også tidsbesparende rejseform, som nysgerrige i første omgang kan afprøve med et privat jetkort. Husk at tjekke ud ved rejsens afslutning.

Der er mere rejserelateret indhold på My-Pleasure.dk her

 

Facebook og My-Pleasure.dk her

You may also like

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk