Home Ure Goldeman Brandt – en dansk iværksætterprojekt udi ure

Goldeman Brandt – en dansk iværksætterprojekt udi ure

written by Nicolai Klingenberg 14. juli 2015
Det begynder at ligne noget...
Pin It

Flere og flere søsætter drømmen om at producere egne armbåndsure. Nogle går efter en heftig mængde til lave priser, mens andre gør det mere eksklusivt og for de få. Eller færre. Anders og Simon hører til sidstnævnte. For tiden arbejder de på højtryk med deres ur-brand, Goldemand Brandt, og jeg har talt med dem for at blive klogere. Forvent skitser og teasere for deres herlige tiltag.
Simon – du og din forretningspartner Anders rumsterer med et spændende projekt. Hvad drejer det sig om?
– Vi har taget springet og har startet vores eget urmærke: Goldeman Brandt. Visionen er at levere dansk-designede luksusure, som fremstilles af dygtige, schweiziske urmagere. Vi vil gerne levere et stilrent, dansk design med en høj grad af detaljer og finesser, som normalt ikke findes i denne kategori af ure.

Arbejdsskitse

Arbejdsskitse

Og hvordan og hvornår opstod idéen?
– Anders og jeg har delt vores interesse for gode ure i længere tid. Jeg har samlet ure siden 2009, og jeg tror, at de fleste med samme fetich, sikkert er enig med mig, når jeg siger, at man aldrig er helt tilfreds med samlingen. Man kan ikke lade være med at købe nyt, fordi man hele tiden finder nyt – eller gammelt –  som dækker det behov, som det sidste ur ikke opfyldte. Anders har en uddannelse som teknoantropolog og har derigennem en helt anden tilgang til emnet ”ure” end min egen, og vi har haft mange lange og gode samtaler om, hvad det gode ur egentlig er. Jeg er meget optaget af kvaliteter, komplikationer, materialer og finishes, mens Anders har et uforligneligt fokus på brugbarhed og æstetik. Disse forskellige fokusområder har dannet grundlag for mangen en nørdet ursnak samt tanken om, hvorvidt man burde starte sit eget og derved fylde det hul, vi samlet følte, at der var i branchen – noget som er æstetisk pænt, lavet af sublime materialer, men som samtidig rent faktisk kan bruges til dét, som er formålet: At vise hvad klokken er. Et interessant iværksættermøde i efteråret blev startskuddet til, hvad der senere skulle blive Goldeman Brandt. Vi satte vi os ned over en øl og begyndte at diskutere mulighederne for at starte egen produktion. I dag er det otte måneder senere, og vi kan præsentere GB001 konceptet.

Simon Goldeman Andersen

Simon Goldeman Andersen

Kompagnonen

Kompagnonen Anders

I skal ind på et forholdsvis konservativt marked – hvad er jeres strategi som “nyt urhus”?
– Entry barriererne på urmarkedet er ekstremt høje, og når man bevæger sig i det prisleje, som vi gør, er man oppe imod nogle af de virkeligt tunge drenge. Men netop dette er drivkraften bag Goldeman Brandt. Netop fordi vi er så små, kan vi tillade os at lave et produkt, som de store urmærker ikke kan, fordi de er så cementerede i deres egen fortid og historie. Vi kommer på markedet med et friskt produkt i et anderledes design, og vi kan benytte nogle salgskanaler på en måde, som de store mærker ikke kan, fordi vi er fleksible i markedet og organisationen. Samtidig vil vi gerne yde en kundeservice, som de store mærker ikke kan, på grund af deres høje salgstal. Vi synes, det er ærgerligt, at man som køber af et luksusur, ingen interaktion har med producenten. Vi vil gerne inddrage vores kunder i processen og dele vores begejstring for det gode ur med dem, fordi vi ved, at vi jo alle sammen er urnørder. Vi deler en fælles interesse og begejstring for disse fantastiske små maskiner, og derfor vil vi meget gerne, så at sige, indlemme kunden i familien. Derved sikrer vi ikke blot eksklusivitet, men også en særlig oplevelse ved køb og ejerskab. Dette kan vi gøre, fordi vi kun sælger 500 ure ad gangen – ikke én million. Vi føler derfor, at vi har en meget god indgangsvinkel til projektet: Vi leverer et sublimt produkt i et skarpt design, markedsført via utraditionelle kanaler og med en nærværende og god kundeservice.

Det begynder at ligne noget...

Det begynder at ligne noget…

Så langt så godt. Hvad kommer kollektion til at rumme?
– Kollektionen kommer, efter alt at dømme, til at indeholde én model, som til gengæld kommer i tre versioner. Vi har en tanke om, at man skal kravle, før man kan gå, og derfor begynder vi i det simple med den målsætning at indføre flere komplikationer hen ad vejen.

Goldeman Brandt Ref. GB001 har centrerede timer og minutter, og en subdial med sekunder i 9-position. Værket er et COSC certificeret, modificeret Soprod Calibre SOP 9326/A10-2 værk med det højeste niveau af finish.

De tre versioner er:
1. Urkasse i rustfrit stål, offwhite skive, brun krokodillerem, foldespænde i rustfrit stål
2. Urkasse i rustfrit stål, sort skive, sort krokodillerem, foldespænde i rustfrit stål
3. Urkasse i sort PVD rustfrit stål, sort skive, sort krokodillerem, foldespænde i sort PVD rustfrit stål

Heftig krone

Heftig krone

GB001 har kasse i 100% ny 316L stål. Kassen måler 43 millimeter i diameter uden krone og horn. 43 mm ser vi som en god størrelse til de fleste. Det er stort uden at være prangende og giver samtidig mulighed for at lave en bagkasse med tilstrækkeligt overfladeareal til at højne bærerkomforten betydeligt ift. 40mm. Remmene bliver i ægte krokodille af den simple grund, at det er det bedste materiale, og at det patineres utrolig pænt. Foldespændet bliver af Breitling typen, fordi de er nemme at bruge og umulige at ødelægge i modsætning til butterfly låse. Derudover har GB001 double-domed safirglas med antirefleksbehandling.

Vi regner med en fra-pris på €4,700 plus moms.

Og hvornår går I i luften?
– Vi håber at kunne præsentere prototyper omkring oktober måned. Planen er at være klar til at lancere urene på Salon QP til november. Vi vil forhåbentligt kunne begynde at levere til kunder i løbet af første kvartal af 2016.

Bagsiden - altså af uret..

Bagsiden – altså af uret..

Hvad har været den største lektie fra ur-skolen til dato?
– Den største lektie er nok en, som går igen på generelt iværksætteri: Intet er så nemt, som det ser ud til. Når man ser et ur på hylden i butikkerne, tænker man ”Hvor svært kan det være, helt ærligt”. At lave ure er uhyggeligt kompliceret, når man insisterer på at lave så meget som muligt selv; utroligt tidskrævende og sidst, men absolut ikke mindst: Ekstremt dyrt. Så snart man beslutter sig for at lave et Schweizisk produceret high-end kvalitetsprodukt i de produktionsantal, vi beskæftiger os med, er intet billigt. Heldigvis skal vi ikke tjene så meget som Rolex, så brugeren bliver heldigvis ikke straffet på den front.

Lige på siden

Lige på siden

Og hvad har overrasket jer mest?
– Det har været en utroligt positiv overraskelse så stor interesse, der har været for projektet – både i Danmark og internationalt. Det havde vi slet ikke turde håbe på, da vi startede, og det har været enormt bekræftende.

Hvem går I efter rent målgruppemæssigt?
– Vi går efter den stilbevidste mand, som er ude over at skulle købe, hvad alle de andre har. Han har højest sandsynligt en mindre ursamling i forvejen og ved noget om, hvad han har om håndleddet – der er med stor sandsynlighed knyttet en historie og en god grund til hvert eneste ur. Han vælger et Goldeman Brandt ur, fordi det tilbyder et stilrent og avanceret design i forhold til det masseproducerede, samtidig med at det er i en kvalitet, som enten matcher eller overgår de gode ure, han i forvejen har.

Med krokodillerem

Med krokodillerem

Og hvordan vil et potentielt “slogan” lyde?
– Et slogan kunne lyde i stil med: ”Udsøgt Simplicitet”. Vi leverer et produkt, som er lavet af de bedste håndværkere i den bedste kvalitet – uden at gå på kompromis med æstetikken – det er dansk design, når det er bedst! 

Hvor kan vi læse mere om jer?
– Vores online platforme er ved at tage form, og vi er ikke helt klar endnu, men folk kan finde os på goldemanbrandt.com, på Facebook  og Instagram. Derudover er man altid velkommen til at sende os en kommentar eller eventuelle spørgsmål til info@goldemanbrandt.com 

Hvad mener I, at enhver M/K bør vide om tiden?
– Tiden flyver fra de fleste mennesker, mens de laver store planer for, hvad den skal bruges til. I stedet burde de indse, at tid er den vigtigste ressource, vi har – brug den, og brug den konstruktivt!

Detaljeskud

Detaljeskud

Og om armbåndsure?
– Et armbåndsur er, på linje med din bil og dit hus, den investering, som du med tiden bliver allermest glad for – hvis du køber noget ordentligt vel at mærke.

Og endnu en skitse

Og endnu en skitse

Tre hurtige til Simon:

Hvad rummer din egen ursamling?
Breitling Navitimer World
Omega Speedmaster Day-Date
Vintage Omega DeVille
TW Steel CEO Goliath
Smith & Wesson Amphibian Commando
Citizen titanium (ukendt ref.)
Sølvlommeur fra 1813

Må vi se et ikke-urrelateret foto fra din telefon og høre lidt om det?
– Jeg har faktisk bemærkelsesværdigt få billeder på min telefon, som ikke relaterer sig til enten ure, biler eller både. Jeg har dog udvalgt et billede, som er fra en tur til Skotland, som jeg var på sammen med min far i juni. Vi besøgte et lille whisky destilleri ved navn Edradour, hvor tre gamle gutter står for at producere noget helt exceptionel whisky i et meget begrænset antal årlige flasker. Det var fantastisk at se, hvordan nogle få mennesker dedikation til produkt og håndværk kunne føre til, at folk kommer fra nær og fjern for at købe. Det viser, at man ikke behøver at være stor for at være bedst, og det var noget, jeg kunne se mig selv i.

Fra telefonen...

Fra telefonen…

Hvad byder resten af din sommer på?
– Jeg skal arbejde benhårdt på at få Goldeman Brandt klar til efteråret. Selvom der er flere måneder til, at vi for alvor går i luften, bliver der ikke meget fritid. Dog tager jeg fri i uge 30, hvor jeg har dedikeret mig til at hjælpe ved en sommerlejr for Ungdommens Røde Kors, som laver en årlig lejr for udsatte børn. Jeg synes, det er vigtigt at huske på, at langt de fleste af os er født med en guldske proppet så langt op bagi, at vi aldrig ænser, at den er der. Derfor er det vigtigt at give tilbage til dem, som ikke har været lige så heldige, og jeg glæder mig meget til at være med til at give de her børn en rigtig god sommeroplevelse.

 

Pin It

Related Articles